19. ارديبهشت 1394 - 22:29   |   کد مطلب: 5844
خورش,خلال,بادام

مواد لازم:

گوشت قرمز 300 گرم  

  کره 1 قاشق غذاخوری

زرشک 1 لیوان 

پیاز 1 عدد

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری  

گلاب 5 قاشق غذاخوری 

زعفران دم کرده 1 فنجان

خلال بادام درشت 250 گرم

چوب دارچین 1 تکه کوچک

نمک و زردچوبه به مقدار لازم

 

طرز تهیه :

پیاز را خرد کنید و زردچوبه بزنید و در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود سپس گوشت خرد شده را اضافه کنید ، تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

 

پس از تغییر رنگ گوشت رب گوجه فرنگی را اضافه کنید ، چند دقیقه تفت دهید سپس 4 لیوان آب بریزید و در قابلمه را ببندید تا با حرارت ملایم گوشت بپزد.

 

خلال بادام را حدود 10 دقیقه در آب گرم خیس دهید تا نرم شود سپس 5 دقیقه داخل زعفران دم کرده خیس دهید ( مقدار کمی زعفران را بسایید و در آب جوش حل کنید و 15 دقیقه روی بخار اب قرار دهید تا دم بکشد و رنگ دهد ).

 

وقتی آخورش ب کم شد خلال بادام ، زعفران و چوب دارچین را اضافه کنید ( باید به اندازه یک بند انگشت روی خورش آب باشد ) ، حرارت را بسیار کم کنید و حدود 30 دقیقه خورش را روی حرارت قرار دهید.

 

پس از این مدت زرشک ، گلاب و کره را به خورش اضافه نمائید و 30 دقیقه دیگر با حرارت کم و در باز اجازه دهید خورش کاملا جا بیفتد ، پس از پایان پخت چوب دارچین را خارج کنید و نمک غذا را اندازه کنید سپس در ظرف بریزید و بهمراه برنج سرو نمائید.

 

نکته ها : برای این خورش بهتر است از گوشت گوسفند استفاده کنید ، اگر پس از پخت آب خورش زیاد بود کمی حرارت را بالا ببرید تا آب اضافی آن بخار شود.

 

فوت و فن

دلیل استفاده از چوب دارچین بجای پودر دارچین به این علت است که رنگ خورش تیره نشود ؛ در صورت تمایل میتوانید چند عدد لیمو عمانی همراه با اضافه کردن خلال بادام اضافه کنید.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار