13. اسفند 1398 - 9:39   |   کد مطلب: 5937
یک استاد حوزه گفت: خانواده موفق خانواده‌ای است که در آن ارتباط خوبی بین اعضای به ویژه پدر و مادر وجود داشته باشد و در چنین خانواده‌ای ارزش‌ها به خوبی انتقال پیدا کرده و والدین الگوی مناسبی برای فرزندان هستند.
ارتباط خوب و سازنده بين والدین و فرزندان عامل اصلي انتقال ارزش ها است

 به گزارش شبنم ها، حجت الاسلام رضا مصباح، کارشناس ارشد فلسفه و کلام در خصوص نقش خانواده در انتقال ارزش ها به فرزندان و تأثیرگذری آن بر رشد فرهنگی جامعه گفت: خانواده موفق خانواده ای است که در آن ارتباط خوبی بین اعضای به ویژه پدر و مادر وجود داشته باشد و در چنین خانواده ای ارزش ها به خوبی انتقال پیدا کرده و والدین الگوی مناسبی برای فرزندان هستند.

وی ادامه داد: ماحصل شخصیت والدین در فرزند دیده می شود و چنانچه پدر و مادر بتوانند به درستی با فرزندان ارتباط برقرار کنند، شخصیت فرزند را مهندسی کرده و ارزش ها را به آنها انتقال می دهند .

این استاد حوزه با اشاره به اینکه یقیناً والدین تجربیات فراوانی دارند که برای انتقال آن عزیزتر از فرزند وجود ندارد، گفت: والدین باید به یاد داشته باشند که چکیده تجربیات خود را با همدلی و همزبانی بهتر و مؤثرتر می توانند به فرزندان انتقال داده و نتیجه دلخواه خود را بگیرند.

حجت الاسلام مصباح تأکید کرد: فرزند با تربیت دلسوزانه پدر و مادر ارزش های مثبت را فرا خواهد گرفت و راه خود را خواهد یافت .

وی با اشاره به اهمیت هم‌صحبتی، هم‌نشینی، مطالعه و وقت گذاشتن برای یکدیگر در خانواده، اظهار‌داشت: چنانچه ارزش ها را رده‌بندی کنیم خواهیم دید که مطالعه تنها خواندن نیست بلکه نگاه کردن، فکر کردن، حرف زدن و ... نیز خود نوعی مطالعه است که می تواند در بالا بردن فهم و درک ارزش ها مؤثر باشد.

این استاد حوزه، خاطرنشان کرد: ما می توانیم با نگاه متعالی به مبحث آموزش و تربیت در کانون خانواده، درست فکر کردن، درست دیدن و درست شنیدن را به فرزندان بیاموزیم .

حجت الاسلام مصباح، آموزش را یکی از مهم ترین راه ها برای بصیرت افزایی جوانان در جهت شناخت ارزش از ضدارزش نامید و گفت: هر چیزی که به عنوان ارزش برای فرزندان شناخته شود به دنبال آن رفته و از آن دفاع خواهد کرد.

وی تأکید کرد : باید به این نکته توجه کرد وقتی فرزند ارزش ها را به درستی می پذیرد که ارتباط خوب، مؤثر و سازنده ای بین او و پدر و مادر شکل گرفته باشد .

این استاد حوزه در ادامه یکی از راه های افزایش آگاهی سازنده، مطالعه کتاب و شنیدن تجربیات از زبان بزرگتر ها دانست و ادامه داد: دنیای امروز ما به واسطه گسترش وسایل ارتباط جمعی به دهکده جهانی تبدیل شده است، مرزها و فواصل از بین رفته و با سونامی اطلاعات رو به رو هستیم یقیناً در این مسیر چنانچه ارزش ها به درستی انتقال پیدا کرده باشد، جونان از اشتباه مصون خواهند ماند.

وی با بیان اینکه با ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان نه تنها ارزش ها به خوبی انتقال پیدا کرده بلکه فرزندان از آسیب‌های ایجاد شده در مسیر خود مصون خواهند گشت، افزود: با چنین تربیتی، فرزندان به نوعی نسبت به خطر ها واکسینه می شوند و از نگاه ناسالم، فکر ناسالم , و .. دور می مانند .

مصباح در پایان، محبت را بهترین روش تربیتی عنوان کرد و افزود: از بزرگان ما نقل شده است که با فرزندان خود به تناسب سن او سخن بگویید و با شیوه ای که بتوانید فرزندان  را جذب کنید با آنها رفتار  نمایید .

انتهای پیام/

منبع: طنین یاس

دیدگاه شما

آخرین اخبار