10. خرداد 1394 - 12:28   |   کد مطلب: 6074
یک کارشناس مسائل اجتماعی گفت: بدحجاب با به استهزا کشیدن حجاب و استفاده ابزاری از آن برای زیباتر کردن و جلوه بخشیدن به خود، بیشترین بدعت‌ها و ناهنجاری‌ها را در سطح جامعه به وجود می‌آورد.
میزان رعایت حجاب و عفاف رابطه مستقیمی با سلامت روانی زنان دارد

 به گزارش شبنم ها، زهرا نمازی کارشناس مسائل اجتماعی یکی از کارکردهای حجاب و عفاف در متن جوامع را بالا بردن ضریب امنیت و امنیت روانی برای افراد به ویژه قشر زن دانست و گفت: امنیت در ابعاد مختلف جسمی و روانی امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث جوامع بشری است که رابطه مستقیمی با افزایش توسعه دارد.

وی حجاب و عفاف را یکی از تأثیرگذارترین مؤلفه‌ ها بر سلامت روح و روان زن برشمرد و گفت: یکی از کارکردهای بسیار مهم حجاب در امان ماندن این قشر از تحقیر و نگاه ابزاری است.

این کارشناس مسائل اجتماعی، امنیت، رشد روانی و عاطفی، ارزشمند شدن زن، تعدیل غریزه خودنمایی و تبّرج، افزایش ارزشمندی، محافظت از عواطف انسانی زن، پایبندی به اصول اخلاق انسانی و حفظ ارکان خانواده را از مهم ترین آثار حجاب در سلامت زن برشمرد.

نمازی با اشاره به اینکه بسیاری از اختلافات خانوادگی بر اثر سوء تفاهم‌های زن و شوهر از یکدیگر است، گفت: تجریه مشاوره به زوج‌‌های جوان بیانگر این واقعیت است که با رعایت نکات اخلاقی برگرفته از حجاب و عفاف می توان از بروز اختلافات و بداندیشیدن‌‌‌ها جلوگیری کرد.

وی در ادامه بدحجابی را بسیار خطرناک‌تر از بی‌حجابی دانست و گفت: بدحجاب با به استهزا کشیدن حجاب و استفاده ابزاری از آن برای زیباتر کردن و جلوه بخشیدن به خود بیشترین بدعت‌ها و ناهنجاری‌ها و همچنین تفکر غلط در مورد حجاب را در سطح جامعه به وجود می‌آورد.

این مددکار اجتماعی با بیان اینکه بهداشت روانی جامعه رابطه مستقیمی با حجاب و عفاف به ویژه از سوی بانوان دارد، افزود: دور شدن و پاک شدن جامعه از جاذبه‌های محرک جنسی و روانی از غرق شدن جامعه در مسائل شهوانی و ضداخلاقی جلوگیری می کند که این خود می‌تواند از مهم‌ترین شاخصه‌های سلامت جامعه باشد.

 این کارشناس مسائل اجتماعی، بیشترین آمار تجاوز به عنف، خیانت‌های زن و شوهر، طلاق و حتی دور شدن و فرار جوانان از خانواده را نتیجه کم رنگ شدن عفاف که آن هم ثمره حجاب است دانست.

وی در ادامه، اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ و شبکه‌های اجتماعی را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از مهم‌ترین رسانه‌های ﻓﺮاﮔﯿﺮ و مؤثر بر فضای فرهنگی جامعه برشمرد و گفت: اﯾﻦ وﺳﯿﻠﻪ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﯽ در حوزه‌های ﻓﺮﻫﻨـﮓ ،اﻗﺘﺼـﺎد و ﺗﻌﻠـﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿـﺖ ﺑـﺮ ﺟـﺎی می‌گذارد و  ﺑﺮ روی ﻧﮕﺮش و رﻓﺘﺎر ﻓﺮد تأثیر ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﯽ دارد.

نمازی افزود: ﮐﺎرﮐﺮد فضای مجازی ﺑﺮ ﺣﺴﺐ اﻗـﺪام ﮐـﺎرﺑﺮان یکی از مهم‌‌ترین ابزار برای ایجاد ناامنی در جامعه است که عدم رعایت نکات اخلاقی، عفاف و حجاب در این فضا خود باعث ناامنی در ﺣﺮﯾﻢ ﺷﺨﺼﯽ،  ﻧﺎاﻣﻨﯽ اﺧﻼﻗـﯽ،  ناامنی اﻗﺘﺼﺎدی و ناامنی در ﺣﺮﯾﻢ ﺧﺎﻧﻮاده می‌شود.

این مددکار اجتماعی با رد این سخن که برخی حجاب را باعث محدودیت می دانند، گفت: به نظر من بدحجابی برای زنان محدودیت می‌آورد محدودیتی که زاییده ناامنی است و به آنها اجازه نمی‌دهد بتوانند با آرامش روانی در جامعه حضور یابند و نه تنها آزادی کسب نکرده‌اند بلکه آزادی‌های خود را نیز از دست می‌دهند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بهترین شاهد این مدعا، وضعیت اسفبار زنان جوامع غربی است. از یک طرف فرهنگ غربی ارزش مفاهیمی چون شرم و حیا را در بین زنان از بین برده و از طرف دیگر  این واقعیت تلخ را متوجه ما می کند که برهنگی، وجود روابط آزاد و عدم رعایت حریم بین زن و مرد، چگونه امنیت و آسایش آنها را مختل کرده است.

انتهای پیام /

منبع: طنین یاس

دیدگاه شما

آخرین اخبار