14. خرداد 1394 - 11:18   |   کد مطلب: 6103
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به اعتقادات شیعه به مسئله مهدویت تاکید کردند:شعله امید همواره وجود دارد ومعتقد به مسئله مهدویت می داند که این دوران تاریکی و ظلم و تسلط ناحق و باطل قطعا سپری خواهد شد.
دوران ظلم و تسلط ناحق قطعا سپری خواهد شد/ بررسی تحریف شخصیت امام

به گزارش شبنم ها به نقل از مهر، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که در حرم مطهر آن حضرت در حال برگزاری است، در جمع میهمانان این مراسم با اشاره به مناسبت روز گذشته، سالروز تولد حضرت ولی عصر (عج) و با تحلیل موضوع مهدویت اظهار داشتند: منجی آخر الزمان مورد اتفاق همه ادیان ابراهیمی است؛ اینکه کسی خواهد آمد و جهان را از منجلاب بزرگ ظلم نجات خواهد داد، در میان ادیان ابراهیمی مورد قبول همگان است، در اسلام نام این منجی نیز مشخص شده است.

ایشان افزودند: این وجود الهی و این انسان بزرگ فوق العاده را همه مذاهب اسلامی به نام «مهدی» می شناسند؛ شاید در بین فرق اسلامی هیچ فرقه ای را نتوان سراغ داشت که معتقد نباشد مهدی (عج) ظهور خواهد کرد و او از ذریه پیغمبر (ص) است؛ حتی نام و کنیه آن حضرت را نیز مشخص می کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه دادند: خصوصیتی که در اعتقاد شیعه وجود دارد این است که این شخصیت را به طور مشخص و معین معرفی می کند؛ او را فرزند امام یازدهم از ائمه اهل بیت (ع) حضرت امام حسن عسگری (ع) می داند، تاریخ ولادت او به طور مشخص از نظر مورخان و متکلمان شیعه روشن و واضح است. دیگر فرق اسلامی غالبا این نظر را متذکر نشده اند یا نپذیرفته اند، اما شیعه با ادله مسلم و قطعی، حضور و وجود و ولادت آن بزرگوار را اثبات می کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به برخی استبعادهای صورت گرفته درباره وجود مبارک امام زمان (عج) خاطرنشان کردند: بعضی استبعاد کرده اند که چگونه ممکن است انسانی متولد شود در این زمان طولانی زنده بماند؟ این تنها استبعادی است که مخالفان در مورد قضیه حضرت مهدی (عج) مطرح و تکرار کرده اند، اما قرآن کریم با نص صریح خود این استبعاد را برطرف می کند.

ایشان با اشاره به نمونه ای از آیات قرآن کریم تصریح کردند: قرآن کریم درباره حضرت نوح پیغمبر (ع) می فرماید: نوح در میان قوم خود ۹۵۰ سال زندگی کرده است؛ نه اینکه عمر او این مقدار بوده است، ظاهر مطلب این است که دوران دعوت آن بزرگوار ۹۵۰ سال بوده است بنابراین، این استبعاد جایی ندارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: بزرگترین خاصیت این اعتقاد در میان شیعیان، امیدآفرینی است؛ جامعه تشیع فقط به برجستگی های تاریخ خود در گذشته متکی نیست و چشم به آینده دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در سخت ترین شرایط، یک نفر معتقد به مسئله مهدویت، طبق اعتقاد تشیع دل خالی از امید نمی داند و شعله امید همواره وجود دارد؛ می داند که این دوران تاریکی و ظلم و تسلط ناحق و باطل قطعا سپری خواهد شد. این یکی از مهمترین آثار و دستاوردهای این اعتقاد است.

ایشان در عین حال خاطرنشان کردند: اعتقاد تشیع نسبت به مهدویت به همین جا محدود نمی شود و این شعله فروزان و این فروغ تابان در جوامع شیعی در طول قرن های گذشته وجود داشته است و همچنان وجود خواهد داشت و ان شاء الله دوران انتظار منتظران سر خواهد آمد.

بررسی تحریف شخصیت امام (ره)

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود اظهارداشتند: بحث درباره امام بزرگوار زیاد گفته شده اما همچنان جای سخن درباره این مرد بزرگ باقی است. آنچه که امروز به شما عرض می کنم، بحثی تحت عنوان «تحریف امام» است.

ایشان ادامه دادند: بحث درباره تحریف شخصیت امام (ره) را با این سئوال آغاز می کنیم که آیا شخصیت ها هم قابل تحریف اند؟ معمولا عنوان تحریف را درباره تحریف متون به کار می بریم، آیا شخصیت ها را هم می توان تحریف کرد؟ بله.

آیت الله خامنه ای افزودند: تحریف شخصیت ها به این است که ارکان شخصیت آن انسان بزرگ؛ یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه اینها برمی گردد به تحریف شخصیت.

ایشان ادامه دادند: شخصیتی که الگوست، امام و پیشواست، رفتار و گفتار او برای نسل های بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود، زیان بزرگی به وجود خواهد آمد.

امام (ره) را نباید صرفا به عنوان یک شخصیت محترم تاریخی مورد توجه قرار داد

رهبر معظم انقلاب اظهار داشتند: امام (ره) را نباید صرفا به عنوان یک شخصیت محترم تاریخی مورد توجه قرار داد، بعضی این طور می خواهند که امام (ره) شخصیت محترمی است در تاریخ این کشور، روزگاری بود، فعال و مفید بود، بعد هم رفت و روزگار او تمام شد، احترامش می کنیم، صرفا همین.

ایشان افزودند: بعضی می خواهند امام (ره) را اینجور بشناسند و بشناسانند، این غلط است. امام (ره) مظهر عینی حرکت عظیمی است که ملت ایران آغاز کرد و تاریخ خود را متحول کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر اینکه امام (ره) بنیانگذار یک مکتب فکری، سیاسی و اجتماعی است، تصریح کردند: ملت ایران این مکتب، راه و نقشه را پذیرفت و در آن مشغول به حرکت شد. ادامه این راه بستگی دارد که این نقشه و راه درست شناخته شود، بدون اینکه امام را درست بشناسیم به معنای شناخت اصول امام، این نقشه راه شناخته نخواهد شد.

ایشان با بیان اینکه بحث ما بر سر مبانی فکری امام (ره) است و بر سر تصمیمات مقطعی نیست، اظهار داشتند: بحث ما بر سر شاکله اصلی تفکر امام (ره) است. امام (ره) یک فقیه بزرگ، فیلسوف، صاحبنظر در عرفان نظری بود. در مسائل بحث های فنی و علمی یک سرآمد به حساب می آمد.

رهبر معظم انقلاب افزودند: لکن شخصیت برجسته امام (ره) به هیچ یک وابسته نیست، بلکه شخصیت اصلی امام (ره) در تحقق مضمون آیه وجاهدوا فی الله حق جهاده است.

حضرت آیت الله خامنه ای ادامه دادند: امام با داشتن آن زمینه های برجسته علمی وارد میدان مجاهدت فی سبیل الله شد و این مجاهدت را تا آخر عمر خود ادامه داد و حرکت عظیمی را به وجود آورد، نه فقط در کشور خود، بلکه در همه منطقه ما و دنیای اسلام، بلکه به یک اعتبار در همه جهان.

برانداختن حکومت سلطنتی و موروثی و سپردن کار به دست مردم اقدام مهم امام خمینی (ره) بود

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به دو اقدام بزرگ و بی نظیر امام (ره) در تاریخ ایران گفتند: امام (ره) دو اقدام مهم در تاریخ کشور انجام داد، یکی برانداختن سلطنت موروثی، ظالمانه و غیر عاقلانه که چند هزار سال در کشور ما سابقه داشت، این بنای پوسیده کهنه غلط را که حکومت کشور به دست انسان ها می باشد و به صورت موروثی از کسی به کسی برسد و با شمشیر و زور نظامی حکومت به دست آید و بعد نسل به نسل از یکی به دیگری به ارث برسد، سنتی غلط و بی منطق در کشور ما بود و در طول چند هزار سال ادامه داشت.

ایشان ادامه دادند: کار اول امام (ره) این بود که این بنای غلط را برانداخته و کار را به دست مردم سپردند.

ایجاد حکومت و نظامی بر اساس اسلام

حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح اقدام دوم امام (ره) اظهار داشتند: ایجاد حکومت و نظامی بر اساس اسلام، اقدام دوم امام (ره) بود که این هم در تاریخ کشور ما بلکه بعد از صدر اسلام در کل تاریخ اسلام بی سابقه بود.

رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: این جهاد بزرگ امام ما یک چنین محصولی ارزشمندی داشت که جا دارد گفته شود. این مرد بزرگ مصداق آیه «جاهدوا فی الله حق جهاده» است.

ایشان افزودند: البته در حاشیه صحبت عرض می کنم، جهاد این مرد بزرگ، صرفا جهاد سیاسی، اجتماعی یا فکری نبود بلکه همراه با همه این جهادها، جهاد درونی، جهاد با نفس و پایبندی به ارتباط مستمر با خداوند هم بود.

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: این طور نیست که ما در میدان جهاد سیاسی، فکری و نظامی وارد شدیم حق داشته باشیم که از این بخش از جهاد صرفنظر کنیم.

رهبر معظم انقلاب افزودند: امام (ره) اهل خشوع، دعا، تضرع و توسل بود. در ماه شعبان مکرر این بخش از دعای شعبانیه را تکرار می کرد، الهی هبلی کمال الانقطاع علیه و انر ابصار قلوبنا به ضیاء نظرها الیه

ایشان افزودند: این حالت پشتوانه معنوی، تداوم و استمرار جهاد این مرد بزرگ را تشکیل می داد.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: منظومه فکری امام (ره) دارای خصوصیات کامل یک مکتب فکری، اجتماعی و سیاسی است.

 

ادامه دارد...

دیدگاه شما

آخرین اخبار