13. مهر 1398 - 18:28   |   کد مطلب: 6438
یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: زندگی زناشویی – به خصوص در سال‌های اول – فضای آماده‌ای برای دعوا کردن است. اگر آنان بخواهند در مورد مساله مهمی مانند بچه‌دار شدن تصمیم بگیرید. اختلاف نظر در مورد زمان بچه‌دار شدن یک امر عادی است که در صورت نپرداختن صحیح به آن، ممکن است به تعارضی مهم و آزاردهنده در زندگی زناشویی تبدیل شود.
راهکارهای حل اختلاف در زمینه بچه‌دار شدن

به گزارش شبنم ها، طاهره مهدوی افزود: وی با بیان اینکه ناهماهنگی همسران برای زمان بچه‌دار شدن مساله مهمی است،تاکید کرد: به این موضوع باید به طور اصولی پرداخته شود. برای حل این تعارض، باید در ابتدا به شناخت معیارها و زمینه‌هایی پرداخت که موجب می‌شود یک نفر آمادگی و تمایل به بچه‌دار شدن را درون خود احساس کند. با شناخت این معیارها درک درستی از درونیات خود و همسرتان پیدا کرده و امکان هماهنگی با همسرتان را فراهم کنید.

این روانشناس افزود: زمینه‌های آمادگی و تمایل به بچه‌دار شدن را می‌توان به دو دسته عمده تقسیم کرد: زمینه‌های یک نفره و زمینه‌های دو نفره.از جمله زمینه‌های یک نفره می‌توان به آمادگی تحصیلی اشاره کرد. اگر همسر شما در حال آماده شدن برای شرکت در کنکور دکتری است یا در حال حاضر دانشجو است و در حال آماده کردن رساله است، باید با احتیاط بیشتری درمورد بچه دار شدن با او صحبت کنید. گاهی اوقات استرس و فشار مقاطعی از تحصیل به‌قدری زیاد است که توان اقدام برای بچه‌دار شدن را از فرد می‌گیرد.

 

آمادگی اقتصادی

وی تاکید کرد: هرقدر هم مقتصد باشید، بچه‌دار شدن هزینه‌هایی به همراه دارد که اجتناب‌ناپذیر است و خواه ناخواه هزینه‌های جدید قابل توجهی را به سبد خانواده اضافه می‌کند. در صورتی که همسر شما سرباز است و شما هم دانشجو هستید و با کمک خرجی‌های پدر و مادرتان زندگی می‌کنید زمان مناسبی را برای بچه‌دار شدن انتخاب نکرده‌اید بنابراین شرایط اقتصادی خانواده، ممکن است یکی از دلایلی باشد که هر یک از زوجین را از اقدام به بچه‌دار شدن منصرف کند.

 

آمادگی جسمانی

مهدوی در ادامه گفت: آمادگی جسمانی بیشتر در مورد مادران آینده صدق می‌کنند. آنان باید از لحاظ جسمانی در شرایط مناسبی برای باردار شدن باشند. حل مشکلات و بیماری‌هایی مانند کم‌کاری، تیروئید، کمر درد، وزن زیاد مادر و به طور کلی آمادگی جسمانی او نقش مهمی در سلامت مادر و چنین ایفا می‌کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زنان برای رسیدن به این آمادگی جسمانی به زبان نیاز داشته باشند.

 

آمادگی روانشناختی

وی تاکید کرد: در رویاهایتان ممکن است از پدر و مادر شدن تصویرهای زیبایی ساخته باشید اما در واقعیت این نقش جدید با مسوولیت سنگینی همراه است که نیاز به آمادگی روانی ویژه‌ای دارد. از زمانی که نطفه کودک شما شکل می‌گیرد، معماری زندگی‌تان تغییر می‌کند. باید به خاطر داشته باشید بچه دار شدن علاوه بر خرید هیجان‌انگیز لباس‌های بچه‌گانه، بازی کردن با بچه و احساس زیبای پدر و مادر شدن، دشواری‌ها و مسوولیت‌های مهمی به همراه دارد که باید برای تحمل آن‌ها از آمادگی روانی برخوردار باشید.

 

زمینه‌های چند نفره

این روانشناس گفت: افراد علاوه بر دلایل شخصی، ممکن است براساس برداشتی که از رابطه خود با همسرشان دارند، احساس کنند که آمادگی بچه‌دار شدن را دارند یا نه.

 

آیا زندگیم با ثبات است؟

وی در ادامه گفت:‌ گاهی اوقات برخی افراد بر این باورهستند که بلافاصله بعد از ازدواج، موظف هستند که برای بچه‌دار شدن اقدام کنند. باورهای سنتی مبنی بر تاثیرات مثبت تولد فرزند بر مشکلات زندگی زناشویی هم به این امر دامن می‌زند. اگرچه تولد فرزند رنگ و بوی تازه‌ای به زندگی افراد می‌دهد اما هرگز نمی‌تواند به عنوان حلال مشکلات و تعارضات زناشویی در نظر گرفته شود.

مهدوی اضافه کرد: افراد غالبا زمانی از اعماق وجود تمایل به بچه‌دار شدن را در درون خود احساس می‌کنند که در زندگی زناشویی خود به ثبات رسیده باشند. این واقعیت در بین زوج‌های جوان وجود دارد که بعد از ازدواج با هم بارها به درست بودن تصمیم‌شان شک می‌کنند اما تصمیم به بچه‌دار شدن غالبا مهر تاییدی است بر انتخابی که انجام داده‌اند و این مهر تایید زمانی از طرف هرکدام از زوجین زده می‌شود که در برهه‌ای از اززمان، قلبا به این نتیجه برسند که ازدواجشان کار درستی بوده و مستحکم‌تر کردن آن کار درست‌تری خواهد بود. در صورتی که افراد به این سطح از آرامش و اطمینان نسبت به ثبات زندگی خود نرسیده باشند، ممکن است از اقدام برای بچه‌دار شدن فرار کنند.

 

آیا حمایتم می‌کند؟

وی در ادامه گفت: ادراک فرد از میزان حمایتی که همسرش در انجام این تکلیف مهم از او به عمل می‌آورد، نقش تعیین‌کننده‌ای در تمایل افراد به بچه‌دار شدن بازی می‌کند. اگر افراد خود را در برابر این وظیفه سنگین، تنها احساس کنند، ممکن است آن را به تعویق بیندازند یا نسبت به انجام آن نگران و مضطرب شوند. احساس امنیت ناشی از حمایت ادراک شده از طرف همسر، افراد را برای بچه‌دار شدن آماده‌تر خواهد کرد.

 

نکند خوشی‌ها از دست برود؟

مهدوی در پایان گفت: گاهی افراد رابطه دو نفره دلنشینی دارند که می‌ترسند با ورود بچه به زندگی‌شان این رابطه به هم بخورد. افرادی که نگران هستند بعد از تولد فرزند، همسرشان نسبت به آنها بی‌توجه یا کم علاقه شود هم ممکن است در مقابل بچه‌دار شدن مقاومت کنند.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

آخرین اخبار