1. شهريور 1399 - 12:01   |   کد مطلب: 7681
مربی آموزش قرآن خردسالان به روش اشاره عنوان کرد: آموزش و حفظ موضوعی قرآن به روش اشاره باعث تقویت حافظه دیداری کودکان می‌شود تا بتوانند در مرحله حفظ ترتیبی قرآن موفق باشند.
 حفظ قرآن به روش اشاره باعث تقویت حافظه دیداری کودکان می‌شود

 به گزارش شبنم ها، زهرا عباسی مربی آموزش قرآن خردسالان به روش اشاره در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: در جامعه‌القرآن خردسالان، آموزش در هر رشته قرآنی مربی خاص خود را دارد، کلیه مربیان جامعه‌القرآن دوره‌های خاص را در قم گذرانده‌اند و حافظ قرآن هستند.

وی افزود: مدت سه سال است که در جامعه‌القرآن  واحد خردسالان همدان در شته حفظ موضوعی به زبان اشاره تدریس می‌کنم و باید توجه کرد که دوره اشاره مختص کودکان چهار سال به بالا است که در این دوره مفاهیم قرآن به همراه داستان و بازی به صورت اشاره با دست به کودکان آموزش داده می‌شود.

عباسی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه کودکان در این سن خواندن نیاموخته‌اند، جهت آموزش قرآن از قدرت بینایی آنها استفاده می‌شود که این امر باعث می‌شود تا آموزش‌ها در حافظه کودکان و خردسالان ثبت شود، آموزش و حفظ قرآن به روش اشاره باعث تقویت حافظه دیداری کودکان می‌شود تا بتوانند در مرحله حفظ ترتیبی قرآن موفق باشند.

75 درصد آموزش اشاره با کمک قدرت بینایی کودکان است

وی ادامه داد: 75 درصد آموزش‌هایی که آنها فرا می‌گیرند از طریق قدرت بینایی آنها است، که ما از این قدرت کمک می‌گیریم و توسط زبان اشاره مفاهیم قرآن را به آنها می‌آموزیم، زبان اشاره قرآن با زبان ناشنوایان کاملا متفاوت است، این شیوه توسط حجت‌الاسلام سید محمدمهدی  طباطبایی، مؤسس جامعه‌القرآن در کشور ابداع شده است.

تأثیر ارائه داستان‌های قرآنی در شکل‌گیری شخصیت کودکان

این مربی قرآن با بیان اینکه ارائه داستان‌های قرآنی در شکل‌گیری مناسب شخصیت کودکان بسیار مؤثر است، اظهار کرد: به والدین پیشنهاد می‌کنیم که خود در کلاس‌های جامعه‌القرآن حضور یابند و از نزدیک با نحوه آموزش آشنا شوند و از فضای جامعه‌القرآن بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: والدین باید توجه کنند که فقط  با راه قرآن می‌توانند فرزندان خود را واکسینه کنند و فقط قرآن می‌تواند در مقابل خطراتی که آنها را تهدید می‌کند، حفظ کند، اگر کودکان در این جمع قرار گیرند و دوستان قرآنی داشته باشند، می‌توان آینده درخشانی برای آنها پیش بینی کرد،گفت:در آموزش قرآن به شیوه اشاره که حفظ موضوعی است باعث می شود تا کودکان بتوانند جایگاه مفاهیم قرآن و کااربرد آن در زندگی افراد را درک کنند.

عباسی با تأکید بر اینکه شیوه اشاره برای حفظ محض قرآن نیست، عنوان کرد: در جامعه‌القرآن شاهد هستیم که پس از اتمام دوره اشاره، رفتار کودکان نسبت به ابتدای دوره تغییر کرده است، برای مثال مادران به ما می‌گویند که هیچگاه کودکشان به هنگام آغاز کاری ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» را فراموش نمی‌کنند و برای هر نعمت خداوند را شکر می‌کنند که این رفتار از آموزش او در جامعه القرآن نشأت می‌گیرد.

کودکان امر به معروف می‌کنند

مربی آموزش قرآن خردسالان به روش اشاره با بیان اینکه حتی والدین می‌گویند که فرزندان خردسالشان با زبان کودکی خود امر به معروف می‌کنند، ابراز کرد: انتخاب زندگی قرآنی تأثیرات بالایی در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد و فردی که مربی قرآن است به دلیل اینکه خود را در محضر قرآن می‌بیند، بیشتر مراقب اعمال خود هستند.

عباسی با عنوان این مطلب که فقط  در محافل قرآنی است که صفا و صمیت بدون دروغ و نیرنگ حاکم است، تأکید کرد: فرد قرآنی زندگی‌اش با سایر افراد متفاوت است و می‌توان گفت که نور قرآن مربیان قرآن را احاطه می‌کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار