11. آبان 1398 - 7:55   |   کد مطلب: 6601
ک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: «ماست حاوی باکتری‌های مفیدی است که قند موجود در آن را به اسیدلاکتیک تبدیل می‌کند و وجود همین باکتری‌ها باعث می‌شود در مقایسه با شیر فواید بیشتری از نظر سلامتی داشته باشد.»
شیر,ماست,

به گزارش شبنم ها، دکتر پیام فرح‌بخش اظهار داشت: «وجود باکتری‌های مفید در ماست به دلیل خاصیت پربیوتیکی که در این ماده غذایی ایجاد می‌کند، مصرفش در مبتلایان به بیماری اسهال و حتی یبوست می‌تواند کمک‌کننده باشد و باعث بهبود این بیماران شود. علاوه بر این خوردن ماست باعث کاهش گاز معده و نفخ در مصرف‌کنندگان نیز می‌شود.»

وی در ادامه به دیگر خواص این ماده غذایی اشاره کرد و گفت: «از دیگر فواید باکتری‌های مفید موجود در ماست، تقویت عملکرد سیستم ایمنی، ترمیم زخم، بهبود جذب ویتامین‌ها و مینرال‌ها و کنترل وزن است. از این رو، افراد می‌توانند با مصرف میزان مناسبی از این ماده غذایی وزن خود را کنترل کنند. ضمن اینکه مصرف ماست پربیوتیک احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.»

به گفته این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی برخی از باکتری‌ها به صورت طبیعی در بافت ماست وجود دارند و برخی دیگر طی فرایند تولید اضافه و باعث می‌شود از نظر غذایی ماست ارزش افزوده پیدا کند و تمام این خاصیت‌ها در آن تشدید شود.

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه مبتلایان به فشارخون ماست بخورند، توضیح داد: «از دیگر مزیت‌های مصرف ماست، وجود کلسیم فراوان در آن است. اگرچه دریافت کلسیم برای استخوان و دندان ضروری است ولی بد نیست بدانید کلسیم موجود در ماست باعث پایین آوردن فشارخون می‌شود و به همین دلیل مصرف آن به بیماران مبتلا به این عارضه توصیه می‌شود. علاوه بر این، کلسیم موجود در ماست در روند انعقاد خون نیز بسیار کمک‌کننده است و کسانی که دجار اختلال انعقادی هستند باید ماست پربیوتیک را در برنامه غذایی خود بگنجانند.»

فرح‌بخش در نهایت گفت: «ماست همچنین حاوی ویتامین B6 و B12 است و علاوه بر مصرف نان و غلات که تامین‌کننده این ویتامین‌ها هستند، می‌توان با خوردن ماست نیز این دو ویتامین را دریافت کرد. ضمن اینکه مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز که با خوردن شیر دچار نفخ، اسهال و دل‌درد می‌شوند می‌توانند ماست بخورند چون لاکتوز موجود در آن تجزیه و به اسیدلاکتیک تبدیل می‌شود. با این حال با تمام خواصی که برای این ماده خوراکی ذکر شد، مصرف ماست‌های خامه‌ای و ماست‌هایی که در فرایند تولید آن از رنگ و اسانس استفاده شده چندان توصیه نمی‌شود.»
سلامت نیوز
 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار