2. بهمن 1394 - 12:26   |   کد مطلب: 8943
آیین افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر همزمان با بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس تماشاخانه سنگلج تهران و معرفی برگزیدگان چهار بخش تئاتر فجر پنجشنبه شب در تماشاخانه سنگلج برگزار شد

به گزارش شبنم ها به نقل از ایرنا، در ابتدای این مراسم کلیپی پخش شد که در آن محمدعلی کشاورز از بزرگانی چون زنده یاد جمیله شیخی یاد کرد؛ در همین زمینه تصاویری از زنده یاد شیخی به نمایش درآمد؛ کشاورز معتقد بود که هنرمندی چون شیخی دیگر متولد نخواهد شد.
وی، عباس جوانمرد، علی نصیریان، جعفر والی و عزت الله انتظامی را نیز به عنوان هنرمندان تأثیرگذاری معرفی کرد که در تماشاخانه سنگلج به کارگردانی پرداخته اند.
کشاورز که خود نیز هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون است، اظهار داشت: ما باید سپاسگزار هنرمندان باشیم زیرا یک هنرمند مسائلی دارد که شاید بسیاری از مردم آنها را درک نکنند.
عزت الله انتظامی نیز در این کلیپ گفت: سنگلج یکی از قدیمی ترین محله های تهران است که من در آنجا متولد شدم؛ تماشاخانه سنگلج نیز نخستین تماشاخانه در این منطقه است که در گذشته تماشاگران را از تمام تهران به سمت خود می کشید.
وی نیز یاد حضور و خاطره هنرمندان و بزرگانی چون جعفر والی، عباس جوانمرد، علی نصیریان، و جمشید مشایخی را در تماشاخانه سنگلج زنده کرد.
سپس منصور ضابطیان و رویا افشار که لباسی محلی به تن داشت روی صحنه آمدند؛ افشار با تبریک به مناسبت پنجاهمین سالگرد تولد این تماشاخانه، ابراز امیدواری کرد که همگی در زیر سقف هایی با دلی روشن، آنچه را که از دستمان بر می آید برای جامعه انجام دهیم.
ضابطیان نیز آغاز سی و چهارمین دوره جشنواره تئاتر فجر را تبریک گفت و همزمانی این دو مناسبت را به فال نیک گرفت.
افشار نیز در ادامه، شمع تولد پنجاهمین سالگرد تولد سنگلج را روشن و پوستر بزرگداشت تماشاخانه سنگلج را با عنوان «50 سال پویایی تئاتر ایران» امضا کرد؛ همچنین یک کاشی که نماد کاشی های تماشاخانه سنگلج بود، به رسم یادبود به این بازیگر تئاتر اهدا شد.

** حضور 50 ساله در جریان مهم فرهنگی تئاتر
در ادامه مراسم کلیپ دیگری پخش شد؛ در این کلیپ علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به دلیل سفر امکان حضور در این مراسم را نیافت، اظهار کرد: من با هریک از دوستان خود که درباره تئاتر صحبت می کنم، امکان ندارد گریزی به سنگلج نزنند و خاطره ای از این تماشاخانه نداشته باشند.
وی افزود: 50 سال گذشت زمان از یک مرکز فرهنگی که افراد بسیاری را در خود پرورش داده، سابقه ای را نشان می دهد که همواره باید به آن افتخار کرد زیرا در دوره ای طولانی توانسته ایم در یک جریان مهم فرهنگی حضور داشته باشیم.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین با اظهار امیدواری از اینکه آیندگان ما دومین 50 سال را به نحوی شکوفاتر جشن بگیرند، گفت: ما باید مقدمات آن را فراهم کنیم.

** نقش سنگلج در تاریخ تئاتر معاصر ما
«مهدی شفیعی» مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی نیز در این کلیپ از اینکه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر این افتخار را دارد که آیین گشایش خود را در تماشاخانه سنگلج و هم زمان با 50 سالگی این تالار ارزشمند آغاز کند، ابراز خوشحالی کرد.
وی ادامه داد: تالار سنگلج در تاریخ تئاتر معاصر ما نقش برجسته و غیر قابل انکاری دارد؛ جریان نمایشنامه نویسی دهه 40 ما در تئاتر از همین مکان آغاز شده است؛ به لحاظ فیزیکی شاید بتوان گفت جریان استانداردسازی تالارهای نمایشی کشور از سنگلج آغاز شده است.
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی افزود: دیوارهای این تالار خاطراتی را از اجراهای موفق، ماندگار و به یادماندنی هنرمندان شاخص تئاتر کشور ما ثبت کرده است.
«عابد ملکی» شهردار منطقه 12 نیز در این مراسم درباره تاریخچه سنگلج سخن گفت و حضور هنرمندان قدیمی در این تماشاخانه را یکی از نقاط قوت آن دانست.

** تبلور تلاش هنرمندان در جشنواره تئاتر فجر
پس از پخش این کلیپ، «سعید اسدی» دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره تاریخ این جشنواره سخن گفت و معتقد بود که با آغاز این جشنواره، پنجره ای رو به بازتاب بخشی از تلاش هنرمندان میهن گشوده می شود.
وی گفت: خوشحالم از اینکه عدد 34 در این جشنواره بین المللی تئاتر فجر، خود را به 50 سال تاریخ مکانی پیوند می دهد که تصویر خاطره مردان و زنانی هنرمند است؛ این 50 سال، نمودار حرکت رو به بلوغ تئاتر نوین ایرانی است.
دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر خاطرنشان کرد: آنچه در جشنواره سی و چهارم رخ داده و می دهد، مرهون همت هنرمندان، مدیران و همه کوشندگانی است که تبلور تلاششان از چندین ماه پیش تا دوازدهم بهمن ماه در تهران متجلی خواهد شد.
سپس مجری برنامه از اتابک نادری مدیر دو دوره قبل تماشاخانه سنگلج، و علی عابدی مدیر فعلی این تماشاخانه دعوت کرد تا روی صحنه بیایند.
نادری به تعریف خاطراتی از دوران مدیریت خود پرداخت و به این نکته اشاره داشت که در سال های ابتدایی سنگلج خاستگاه تئاتر ملی به شمار نمی آمد و هنرمندان فعال آن در آن زمان به معنای واقعی خاک صحنه خوردند؛ وی سپس مورد تقدیر قرار گرفت و هدیه خود را به فرزند و همسرش تقدیم کرد.
عابدی نیز از شهردار منطقه 12 در سال 1385 که همراهی لازم را برای تعمیر این سالن انجام داد، تشکر کرد.
در ادامه آیین افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، امیر سلطان محمدی پیش پرده خوانی کرد؛ عنوان پیش پرده خوانی وی «بحر طویل» بود که مضمونی انتقادی درباره وضعیت تئاتر داشت و با کنایه هایی نسبت به دولت گذشته همراه بود؛ همچنین موفقیت دولت فعلی در برجام را هم مورد توجه قرار داد.

** معرفی برگزیدگان بخش عکس، پوستر و نمایشنامه خوانی تئاتر فجر
بخش بعدی مراسم، به تقدیر از برگزیدگان چهار بخش «عکس»، «پوستر»، «پوستر رویدادهای مرتبط با تئاتر» و «نمایشنامه نویسی» مربوط می شد؛ از همین رو حمید جبلی، قباد شیوا، امیر اسمی، و محمدامیر یاراحمدی به نمایندگی از سوی داوران این بخش ها روی صحنه آمده و برگزیدگان را معرفی و از آنان تقدیر کردند.
براساس اعلام جبلی، در بخش «عکس»، مهرداد متجلی، کیارش مصیبی و پرنا بهارعلی رتبه های نخست تا سوم را به خود اختصاص دادند و از عماد دولتی، حسین اسماعیلی و ساینا قادری تقدیر شد.
جبلی گفت: در بخش عکس بیش از 500 فریم به ما رسید که از میان این مجموعه، تعدادی برای نمایشگاه انتخاب شد و تعدادی نیز به عنوان عکس های برتر شناخته شدند.
وی افزود: در عالم هنر، برنده و بازنده معنایی ندارد زیرا با تغییر یک داور ممکن است نتیجه نیز تغییر کند و انتخاب آثار امری سلیقه ای است.
این هنرمند مطرح عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون که حرف زدن به جای شخصیت های عروسکی کلاه قرمزی و پسرخاله یکی از دلایل کسب شهرت وی به شمار می آید، در پاسخ به ضابطیان که آیا امسال عید کلاه قرمزی روی آنتن تلویزیون می رود، گفت: خیر؛ از آنجایی که هنوز سازمان صدا و سیما حقوق سال گذشته ما را نداده، امسال کلاه قرمزی را اجرا نخواهیم کرد.
در ادامه قباد شیوا، برگزیدگان بخش «پوسترهای تئاتر» را اعلام کرد؛ این هنرمند پیشکسوت در زمینه گرافیک، با تقدیر از سینا افشار و شکوه احمدی، رتبه نخست را به میثم نامدار اختصاص داد؛ جواد آتش باری و میثم خاوری نیز به ترتیب رتبه های دوم و سوم این بخش را کسب کردند.
در بخش «پوستر رویدادهای مرتبط با تئاتر» نیز امیر اسمی، رئیس انجمن طراحان پوستر خانه تئاتر، به معرفی رتبه های نخست تا سوم پرداخت که به ترتیب عبارت بودند از سعید رضوانی، فرشته عابدی و سینا افشار.
مهرداد کوروش نیا، کامران شهلایی، و پویا پیرحسین لو نیز براساس اعلام یاراحمدی نمایشنامه نویس، کارگردان و رئیس هیات مدیره کانون نمایشنامه نویسان تئاتر، به ترتیب رتبه های نخست تا سوم بخش نمایشنامه نویسی را به خود اختصاص دادند.
در پایان این آیین نیز «نیما رئیسی» بازیگر و گوینده، چند ترانه برای حاضران خواند و کیک آغاز سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و پنجاهمین سالروز تولد تماشاخانه سنگلج بریده شد.
در این مراسم سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره، رئیس مجموعه تئاتر شهر و هنرمندان و پیشکسوتان عرصه تئاتر همچون ملکه رنجبر، محمود عزیزی، پرویز پورحسینی، سعید پورصمیمی، هادی مرزبان، داریوش اسدی، مجید و نیکی مظفری، عطاءالله کوپال، سهراب سلیمی، منیژه محامدی، فرزانه کابلی، اردشیر صالح پور، خسرو احمدی، اتابک نادری، ایوب آقاخانی، فرهاد قائمیان، قاسم زارع، محمدحسین ناصربخت و قادر آشنا حضور داشتند.

انتهای پیام/ج

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار