22. دى 1395 - 15:58   |   کد مطلب: 14742
یک مربی مامایی اظهار داشت : در گذشته قابله شکم مادر را با روغن بادام چرب می کرد وبرای زیاد شدن درد وی از جوشانده گل بومادران استفاده می کرد . اما قابله ها فقط توانایی کنترل زایمانهایی را داشتند که هیچ گونه عوارضی آن را تهدید نمی کرد و در صوورت بروز عوارض مادر جان خود را از دست میداد.
شبنم ها , afkl ih, shabnamha.ir, زایمان طبیعی, قابله , ماما, نوزاد,

کلمات کلیدی: زایمان طبیعی, قابله , ماما, نوزاد, 

به گزارش شبنم همدان، تولد بخش مهم زندگی انسان برای ورود به عرصه هستی است  با تولد هر کودک  تلنگری در انسان ایحاد می شود . خداوند مهر خویش را در آغوش مادر به ودیعه می نهد تا طفل کوچک و اسیب پذیر را از تمام خطرات محافظت نماید مهر خداوند از همان لحظه ورود به عرصه هستی انسان را فرا می گیرد. خداوند هر لحظه وهر ثانیه در طول عمر به آدمی تلنگر می زند که از زمانی که ناتوان بوده ای بر تو مهر ورزیده ام و تو چه انسان فراموش کاری هستی .

در باره تولد مهمترین اتفاق زندگی هر انسان با کارشناس مامایی ومربی دانشکده مامایی ومنتخب دانشکده مامایی در سال 95 مینا ایرانپور گفتگویی انجام دادیم

ایران پور درباره زایمان  در زمانهای گذشته می گوید : زایمان در قدیم بسیار سنتی وتجربی بود و شخصی که به مادر در زایمان کمک می کرد را قابله می نامیدند اداب و رسوم زایمان ها در هر منطقه متفاوت بود در قدیم قابله شکم مادر را با روغن بادام چرب می کرد وبرای زیاد شدن درد وی از جوشانده گل بومادران استفاده می کرد . ابزار و تجهیزاتی که قابله ها استفاده می کردند بسیار متفاوت با تجهیزات امروزی است. این وسایل شامل قابلمه ابجوش ومجمعی مسی که با سفره چرمینی پوشانده شده و داخل ان خاکستر  الک شده وجود داشت.  از این خاکستر برای جلوگیری از نشت خونابه استفاده می کردند ودر طرفین  مجمعی خشت می نهادند تا مادر پاهای خود را برروی ان بگذارد وقتی طفل به دنیا می آمد با قیچی که از قبل داغ واستریل شده بود ناف نوزاد را می بریدند. ناف نوزاد  را با نخ سفید وابی می دوختند قابل ذکر است اداب و رسوم هر منطقه متفاوت بود. به عنوان مثال در منطقه خوزستان  پیاز و پنجه گل برسر مادر و نوزاد می نهادند تا از ال وجن در امان باشند .

ایرانپور درباره توانایی قابله در قدیم تصریح می کند : قابله ها فقط توانایی کنترل زایمانهایی را داشتند که هیچ گونه  عوارضی زایمانی اآن را تهدید نمی کرد عوارضی مثل عدم تناسب سرنوزاد  ولگن مادر، باقی ماندن بقایای جفت , پارگی رحم , اتونی جمع نشدن رحم که برای زائو اتفاق می افتاد و قابله مهارت کنترل آنها را نداشت ومادر به همین دلایل از بین می رفت. توضیحی که برای آن داشتند این بود که مادر را ال برد ولی در واقع به خونریزی فراوان مادر جان خود را ازدست می داد.

وی تصریح کرد: ولی زایمانهایی که هیچ گونه عوارضی در پی  نداشت را قابله ها در قدیم به خوبی انجام می دادند میزان مرگ ومیر در زنان حین زایمان در زمانهای قدیم بیشتر بوده است در حالی امروزه در50سال اخیر دانشگاه هاودانشکده های مامایی به آموزش ماما می پردازد که توانایی کمک به مادر در هنگام زایمان طبیعی را دارد ومهارت کافی در برخورد با عوارض وعواقب  مشکلات زایمان را دارد و می تواند نوزاد و مادر را سالم به آغوش خانواده تحویل دهد. امروزه برای تسهیل زایمان طبیعی راهکارهایی ارائه شده است مثل زایمان در آب یا زایمان بی درد که به دو روش دارویی وغیر دارویی در روش غیر دارویی ماساژدرمانی, ارموتراپی, طب فشاری ,  دستگاه تِنس , ورزشهای مخصوص زایمان استفاده می شود امروزه برای اینکه مادر همراهی آموزش دیده داشته باشد و از زایمان طبیعی بی درد و روش غیر دارویی  استفاده کند می تواند از مامای همراه بهره مند گردد. حضور ماما همراه برای مادر تکیه گاهی امن می باشد که آرامش مادر را فراهم می کند که ساعات قبل از زایمان را با راه کارهای ماما همراه سپری کند عفونت  در زایمان طبیعی یک بیستم زایمان سزارین می باشد.

انتهای پیام/ 

تصاویر تکمیلی: 
شبنم ها , afkl ih, shabnamha.ir, زایمان طبیعی, قابله , ماما, نوزاد, shabnamha
شبنم ها , afkl ih, shabnamha.ir, زایمان طبیعی, قابله , ماما, نوزاد,
شبنم ها , afkl ih, shabnamha.ir, زایمان طبیعی, قابله , ماما, نوزاد, shabnamha
شبنم ها , afkl ih, shabnamha.ir, زایمان طبیعی, قابله , ماما, نوزاد, shabnamha

دیدگاه شما

آخرین اخبار