21. بهمن 1396 - 8:16   |   کد مطلب: 20753
وضعیت زنان بعد از انقلاب اسلامی ایران;
خروج زن از انحصار و فعالیت در بالاترین رده‌های اجتماعی
زنانی که تا پیش از انقلاب به دلیل فضای ناسالم دبیرستان‌ها از تحصیل نیز محروم بودند، امروز بر اوج سکو‌های علم و افتخار ایستاده اند و تدریس در دانشگاه‌ها را بر عهده دارند. نگاه اصلاحی زن باعث شد، زن از انحصار خارج شود و با حفظ ارزش‌های اسلامی در بالاترین رده‌های اجتماعی فعالیت کند.
انقلاب اسلامی,زنان بعد از انقلاب,فعالیت زنان,اصالت زن,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایکنا : مریم معین الاسلام، کارشناس حوزه زن و خانواده به ارزیابی وضعیت زنان قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: بانوان تا پیش از انقلاب اسلامی به دو گروه تقسیم می‌شدند که بخشی از آنان عروسک‌های بزک شده و بخشی دیگر زنانی بودند که زندگی متهجرانه‌ای را سپری می‌کردند و فعالیت اجتماعی مطلوبی نداشتند.

وی با بیان اینکه پیش ازانقلاب اسلامی زمینه برای تحصیل و علم آموزی بانوان متدین به هیچ وجه مهیا نبود، اظهار کرد: کلاس‌های درس به هیچ وجه مناسب حضور دختران معتقد نبود و منجر به رشد علمی زنان نمیشد؛ حتی در انتخاب دختر نمونه نیز از ملاک‌هایی استفاده می‌شد که هیچ سنخیتی با ارزش‌های اخلاقی و علمی نداشت.

معین الاسلام با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) مدل جدیدی از زن بودن را به نمایش گذاشتند، اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی، زن توانست در عین اینکه محجبه است و اصالت کار خود را به خانواده می‌دهد در بالاترین حوزه‌های علمی و اجتماعی فعالیت کند و این مهم‌ترین تحولی بود که در عرصه زنان ایجاد شد.

این کارشناس حوزه زنان و خانواده با اشاره به اینکه با بروز انقلاب اسلامی ایران عرصه فعالیت برای زنان و دختران باز شد، تصریح کرد: با نگاهی کوتاه به آمار زنان متدین فعال جامعه در رشته‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی می‌توان به این تفاوت‌ها پی برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه (س) قم ادامه داد: زنانی که تا پیش از انقلاب به دلیل فضای ناسالم دبیرستان‌ها از تحصیل نیز محروم بودند، امروز بر اوج سکو‌های علم و افتخار ایستاده اند و تدریس در دانشگاه‌ها را بر عهده دارند. نگاه اصلاحی زن باعث شد، زن از انحصار خارج شود و با حفظ ارزش‌های اسلامی در بالاترین رده‌های اجتماعی فعالیت کند.

معین الاسلام ارتقای سطح آگاهی بانوان را از دیگر دستاورد‌هایی دانست که انقلاب اسلامی ایران به زنان هدیه داد و گفت: به برکت انقلاب، بانوان توانستند از استعداد‌های خود بهره گیرند و آن را به مرحله شکوفایی و کمال برسانند و این امر در خانواده‌ها نیز لحاظ شد و الگویی صحیح از زندگی مشترک شکل گرفت.

این کارشناس حوزه زن و خانواده با تأکید بر اینکه محدودیت امروز برای داشتن حجاب با محدودیتی که در زمان پیش از انقلاب برای زنان متدین وجود داشت، از لحاظ ماهیتی کاملا متفاوت است، تصریح کرد: در آن زمان عرصه برای فعالیت مهیا نبود، اما امروز این عرصه وجود دارد و صرفا قوانین خاصی بر آن حکم فرما است.

وی با بیان اینکه در دهه اول انقلاب اسلامی ایران همه چیز سر جای خود، قرار داشت و زنان و مردان هر یک متناسب با نقش‌هایی که در خانواده بر عهده داشتند به فعالیت می‌پرداختند، اظهار کرد: این الگو به سراسر جهان در حال انتقال است و از جایی که برای صاحبان استکبار خوشایند نبود و با اهداف آنان در تضاد بود مورد هجمه فرهنگی واقع شده است.

این کارشناس حوزه زنان و خانواده ادامه داد: وقتی دشمن احساس خطر کرد تمام تلاش خود را در قالب‌های مختلف بکار گرفت تا بین نقش‌های زن و مرد در خانواده نوعی تعارض ایجاد کند و با ترویج سبک زندگی غربی بانوان را از این هدف مهم که اصالت کار آنان باید خانواده باشد، باز رهانید و آنان را دچاری نوعی افراط کرد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار