8. مرداد 1395 - 11:55   |   کد مطلب: 11451
این کتاب توسط بانوی نویسنده همدانی بهناز ضرابی زاده نوشته شده و به چند زبان ترجمه شده است. همچنین به عنوان کتاب سال بسیج و دفاع مقدس برگزیده شده و چندین جایزه از جشنواره های مختلف دریافت کرده است.

به نام شکافنده شب به نام آنکه سپیدی صبح را دردل تاریکی شب قرار داده است.

سایت شبنم همدان یکی از کتاب های شاهکار در زمینه دفاع مقدس را برای معرفی در این قسمت در نظر گرفته است:
صمد به خدیجه گفته بود فکر کنم قدم از من خوشش نمی آید. اگر اوضاع اینطوری پیش برود ما نمی توانیم با هم زندگی کنیم .
خدیجه دلداری اش داده بود وگفته بود: ناراحت نباش این مسائل طبیعی ست. کمی که بگذرد به تو علاقمند می شود. باید صبر داشته باشی و تحمل کنی.
صمد بعد اینکه چایش را خورد رفت. به خدیجه گفتم : از اوخوشم نمی آید. کچل است خدیجه خندید وگفت فقط مشکلت همین است. دیوانه؟! چند ماه دیگر سربازی اش تمام شود کاکلش در می آید.
بعد پرسید: مشکل دوم؟!
گفتم: خیلی حرف می زند .
خدیجه باز خندید و گفت: این هم چاره دارد. صبر کن تو که از لاکت درآ یی و رودربایستی را کنار بگذاری بیچاره اش می کنی ؟ دیگر اجازه حرف زدن ندارد.
از حرف خدیجه خنده ام گرفت و این حرف سر شوخی و خنده را باز کرد.

قسمتی از کتاب «دختر شینا» خاطرات قدم خیر محمدی کنعان (همسر سردار شهیدحاج ستار ابراهیمی هژیر)
خاطره نگار :بهناز ضرابی زاده
انتشارات: سوره مهر
این کتاب درباره خاطرات خانم قدم خیر محمدی کنعان است که  بسیار صمیمی نوشته شده و برای مخاطب کاملاً ملموس است. برعکس دنیای امروزه ما که پر از حرفهای زیبا و شعار گونه است. این کتاب حرفهایش در عمل به اثبات می رسد. حرفی که از دل بر آید لا جرم بردل نشیند.  حس تعلیق کتاب بسیار بالاست و هنگامیکه شروع به خواندن می کنی با سرعت هرچه تمام تر به سوی پایانش می شتابی. خانم ضرابی زاده به خوبی خواننده را درگیر وکنجکاو می کند و گره های داستان را با شگردهای زیبایی می چیند .
کتاب دختر شینا از زمان تولد قدم خیر محمدی در روستای قایش رزن  شروع می شود و نحوه انتخاب همسر و ازدواجش  درسن  15سالگی را بیان می کند. این کتاب آینه زندگی دختری است که سختی های یک زندگی در روستا را با کمترین امکانات بر دوش می کشد. هنگامی هم که به همدان مهاجرت می کنند بر بار این مشکلات افزوده می شود. یک زن جوان  با پنج بچه کوچک که محکم و یک تنه ایستاده و حتی از سختی های زندگی اش گلایه نمی کند . تمام زندگی اش در عشق همسرش خلاصه می شود. ماجرای قدم خیر واقعا مثال بارز این قضیه است که با عشق و دوست داشتن همه چیز حل می شود و این کتاب به خوبی این حس دوست داشتن عمیق را به خواننده  منتقل میکند.
اولین گره داستانی که در این  کتاب وجود دارد اسم صمد و ستار است که خواننده را تا بخش های پایانی در سردرگمی نگه می دارد و خواننده که عجول است به ناچار فکرهایی پیش خودش می کند اما  با برملا شدن راز این اسم گره اول گشوده می شود.

 این کتاب از دریچه نگاه عاشقانه یک زن که در انتظار بازگشت همسرش از جبهه است نوشته شده است . مقدمه کتاب که از زبان نویسنده داستان در ارتباط با قدم خیر محمدی نوشاه شده است بسیار تاثیر گذار است.

 اسم کتاب نیز یکی از معماهای این اثر است و خواننده در فکر فرو می رود  که  شینا یعنی چه و پاسخ آن را با خواندن کتاب پیدا می کند.

این کتاب توسط بانوی نویسنده همدانی بهناز ضرابی زاده   نوشته شده و به چند زبان ترجمه شده است. همچنین به عنوان کتاب سال بسیج و دفاع مقدس برگزیده شده و چندین جایزه از جشنواره های مختلف دریافت کرده است.

انتهای پیام/ ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار