19. فروردين 1396 - 15:52   |   کد مطلب: 16135
مسئول دفتر امور خواهران ستاد عالی کانون های فرهنگی مساجد کشور اظهار داشت: در مسیر اشتغال زنان باید قائل به احیای جایگاه زن مسلمان ایرانی باشیم و سیاستگزاران و برنامه ریزان و متولیان امر نیز باید با شناسایی ظرفیت ها و قابلیتهای زنان زمینه را برای سپردن مسئولیت‌های متناسب با توانمندی‌ و ظرفیت بانوان به آنها فراهم کنند.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان, مسئول فرهنگی مساجد کشور

به گزارش شبنم همدان، معماری اسلامی سرشار از ذوق و هنر و ظرافت است و  زیباترین هنر, برترین رنگها در هنر معماری مساجد دیده می شود. هنرمندان در خصوص مساجد به قدری با خلوص نیت مهارتشان را به کار گرفته اند که گویی  تلاطم درونشان در رنگ های  فیروزه ای برای استقبال از هر بیننده ای نشسته است .

مساجد از آغاز اسلام تا کنون علاوه بر جایگاه تاریخی و زیبایی شناسی نقش مهمی در همه زمینه های عبادی ,سیاسی ,اجتماعی ,فرهنگی ,قضایی داشته اند.  همچنین بر کسی پوشیده نیست که مساجد نقش بسزایی  در پیروزی انقلاب اسلامی وهمچنین 8 سال دفاع مقدس بر دوش کشیده اند و حتی امروزه با وجود رسانه های جمعی واجتماعی،  مساجد علاوه بر نقش عبادی نقش آگاه سازی اقشار مردم نسبت به مسائل پیرامون سیاسی   برعهده دارند از سوی دیگر  نقش فرهنگیمساجد  در مبارزه با جنگ نرم دشمن امری مبرهن و انکارناپذیر است.در این بخش گفتگوی اختصاصی با زهرا بیگدلی مسئول  دفتر امور خواهران ستاد عالی کانون های فرهنگی مساجد کشور  انجام داد یم که در ادامه ان را می خوانید.

به عنوان اولین سوال با توجه به فعالیت های فرهنگی خود بفرمایید بانوان در زمینه های اشتغال و تولید ملی چگونه می توانند به فرمایش رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانند ؟

مسئول فرهنگی مساجد کشور اظهار کرد : توجه به نقش زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور در فعالیت های اجتماعی اعم از اشتغال و ... توجه به این قشر یکی از  ضروریات پیشرفت کشور محسوب می شود. زیرا در فرآیند پیشرفت اجتماعی و اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی، زنان  به عنوان نیروی فعال و سازنده، تأثیر قابل توجهی دارند و در واقع ، عاملی بنیادی محسوب میشوند  اما نکته مهم و اصلی ؛ توجه به اولویتهاست به این معنا که زنان باید در مشاغل متناسب با ظرفیت وجودی خود و مطابق مصالح شرعی ورود پیدا کنند .

وی افزود:  اشتغال زنان باید در زیر لوای اسلام و با در نظر گرفتن شرایط و ضوابطی که اسلام برشمرده و مصالحی که با توجه به شخصیت و منزلت زن در نظر گرفته شده با سلامت اجتماعی جامعه و خانواده رابطه مستقیم و موثری دارد و به نوعی اشتغال و یا بهتر است بگوییم فعالیت اجتماعی زنان بر انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی خانواده تاثیر مطلوب دارد و می تواند بستر ساز فضای سالم در جامعه باشد.

وی تصریح کرد :حضور فعال و مشارکت زنان در متن جامعه و در حاشیه قرار نگرفتن آنها می‌تواند به همراه گسترش جایگاه و منزلت آنان، اثرات بسیار مفیدی  داشته و حرکت در مسیر اهداف بلند مدت پیشرفت کشور را در چارچوب اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور تسهیل نماید.  البته اشتغال زنان باید متناسب با اولویت های ضروری مربوط به آنان باشد ؛ برای مثال احیای اشتغال خانگی و صنایع دستی بومی و یا مشاغلی همچون پرستاری و معلمی و پزشکی و کلا اموری که از طرفی متناقض با نقش و مسئولیت زن در خانه و خانواده نباشد و از طرفی مورد نیاز جامعه و زنان باشد.

بانوان ایرانی در طول سالهای متمادی توانایی‌ها و ظرفیت برجسته این قشر را نشان داده اند، نقش مهم و موثر بانوان در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و مبارزات دوران طاغوت و همچنین سال‌های جنگ تحمیلی و عرصه مقابله با جنگ نرم در سالهای اخیر انکار ناپذیر است .

احیای جایگاه زن مسلمان ایرانی در کنار فعالیت اجتماعی

وی در ادامه اذعان کرد :در موضوع اشتغال زنان باید مراقب باشیم دچار شعار زدگی نشویم! و با استفاده با واژه هایی مثل برابری و عدالت جنسیتی و ... مسیر را اشتباه طی نکنیم. ما باید قائل به احیای جایگاه زن مسلمان ایرانی باشیم و با شناسایی ظرفیت ها و قابلیتهایش سیاستگزاران و برنامه ریزان و متولیان امر زمینه را برای سپردن مسئولیت‌های متناسب با توانمندی‌ و ظرفیت بانوان به آنها فراهم و موانع قانونی را از سر راه آنان بردارند ولی این به آن معنا نیست که بُعد مربی بودن زن در خانواده تحت تاثیر سایر شُعون قرار گیرد. همانطور که می دانید مولفه های الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را باید در عرصه های زندگی ، فکر ، علم و معنویت ببینیم. پس الگویی هم که برای اشتغال زنان ارائه می شود نباید خارج از این الگو باشد.

ما باید فرمایشات رهبری را بطور جامع و کامل مدنظر قرار بدهیم و برداشت دقیق از منظومه فکری ایشان در حوزه مسائل زنان داشته باشیم و تمام مولفه های مورد نظر ایشان را در کنار هم مورد توجه قرار بدهیم . بنابر این نگاه ما به مقوله اشتغال زنان باید توام با درنظر گرفتن نقش مادری و همسری آنان در خانواده و وجوه تربیتی تحکیم بنیاد خانواده باشد.

چگونه زنان می توانند در تربیت قرآنی و فرهنگی جامعه تاثیر گذار باشند ؟

بیگدلی بیان کرد :چنانچه هویت و منزلت زن مسلمان ایرانی و گفتمان نظام زن و خانواده مطابق مبانی دینی احیا شود؛ کلیدواژه هایی همچون خود كارآمدی، خود ارزشمندی و عزت نفس، قدرت تصميم گيری وحل مساله و افزايش توانمندی بانوان محقق میشود .

بر کسی پوشیده نیست که خانواده ، هسته اولیه شکل‌گیری نهادهای اجتماعی و مایه قوام و استحکام جامعه است. و افرادی ‌که در این واحد اجتماعی به ‌نام خانواده تربیت می‌شوند به میزان رشد و شکوفایی‌شان و بر مبنای نوع تربیت و تأثیری که از نهاد خانواده گرفته‌اند در واحدهای بزرگ اجتماعی سهم پیدا کرده و به تناسب بر جامعه تأثیر می‌گذارند، بنابراین نظام خانواده بسیار مهم است و شکوفایی و پویایی و بالندگی این نظام ، مرهون نقش زنان است.

زنان هم مادر و تربیت کننده نسل هستند و هم می‌توانند پزشک، وکیل، سیاست‌مدار و معلم  و دارای مسئولیت‌های اجتماعی باشد و همچنین در خانواده و محیط اطراف و جامعه تأثیر بسزایی داشته باشند .

 اگر زن مسلمان در سطح بالایی از فرهنگ و آگاهی باشد و براساس ارزش‌های اسلام به رشد و تربیت نسل بپردازد، نهاد خانواده در جامعه اسلامی ایمن باقی‌ می‌ماند و در نتیجه جامعه سالم خواهد ماند.لذا نگاه ما در حوزه توانمندسازی باید مبتنی بر این اصول باشد.

 وی خاطر نشان کرد: نکته دیگر آنکه آسیب جدی که مشهود است و امروز عرصه فعالیت‎های مختلف اجتماعی و توانمندی بانوان را تهدید می‎کند آفت روزمرگی است.  این آفت ، زمینه‎ساز تکرار روزانه و تلقی بی‎ارزش بودن است .

برای تاثیر گزار بودن بانوان در فرهنگ جامعه باید در چه زمینه هایی رشد پیدا کنند ؟

مسئول فرهنگی مساجد کشور (زهرا بیگدلی )اذعان کرد :باید بصیرت بانوان، ولی شناسی ، زمانه شناسی و اولویت شناسی این قشر رشد کرده و روحیه امید و خلاقیت و پویایی و تلاشگری در قشر بانوان تقویت شود .

انتهای پیام / 

تصاویر تکمیلی: 
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان, مسئول فرهنگی مساجد کشور

دیدگاه شما

آخرین اخبار