13. شهريور 1396 - 11:48   |   کد مطلب: 18422
با حضور موثر زنان به عنوان نیمی از بدنه جامعه مردان انگیزه بیشتری به نقش آفرینی پیدا می کنند اما این حضور نباید معطوف به اشتغال در کارهای دولتی بشود و یا مشاغل به اصطلاح پشت میزی مطالبه شود، از سوی دیگر شان و کرامت زنانه بانوان ایرانی هم باید در انتخاب شغل لحاظ شود.
اشتغال زنان,فعالیت اقتصادی,کارآفرینی زنان,مشاغل خانگی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از «بسیج زنان کشور» : زهرا باقری؛ با بررسی اسناد وقف و گردش های مالی مختلف در طول تمدن اسلامی نقش زنان به بسیار برجسته است و عنصری که این شرایط را برای زنان ایجاد کرده فقه اسلامی است که به زن اجازه ی مالکیت و انتقال مالکیت داده و باعث رونق اقتصادی و گردش مالی عظیمی در تمدن اسلامی شده است، عنصری که تمدن غرب از آن بی بهره است.

از سوی دیگر در ایران، نگاه انقلاب اسلامی به زن، نگاهی فعال و پویاست که او را در چارچوب خانه محصور نمی داند و توقعات حضور فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دیگر عرصه ها وجود دارد که از بیانات رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری به خوبی روشن است.

این توقعات در بحث اقتصادی نیز تا حدی وجود دارد، نه آن چنان است که مانند مردان زنان مسئول تامین معیشت خانواده باشند و نه تا حدی منفعل باشد که فقط به عنوان یک مصرف کننده صرف در جامعه زندگی کنند و این یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در کنار مقام والای همسرداری و بچه داری فعالیت اقتصادی هم جزو افتخارات زنان محسوب می شود.

امام خمینی(ره) در ارتباط با نقش تربیتی و اقتصادی بانوان به اشتغال بانوان در کنار آقایان تأکید داشتند و فرمودند: «ما مفتخریم که بانوان و زنان در صحنه های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند» (وصیت نامه سیاسی- الهی رهبر کبیر انقلاب اسلامی، ص4)

از سال 85 به بعد تمامی پیام های سال رهبر معظم انقلاب اسلامی اقتصادی است، ایشان از سال 80 فرمودند که اولویت اساسی و اول امروز ما اقتصاد است، در این شرایط که به تعبیر رهبر معظم انقلاب ما در جنگ اقتصادی قرار داریم و سایه مشکلات اقتصادی بیش از گذشته بر سر خانواده ها سایه افکنده است دیگر تنها حضور و تلاش مسئولین، نخبگان، اقتصاد دانان کشور کافی نیست و باید مردم به عنوان نقش آفرینان جامعه، فارغ از جنسیت دست به کار اقتصادی بشوند.

از سوی دیگر با حضور موثر زنان به عنوان نیمی از بدنه جامعه مردان انگیزه بیشتری به نقش آفرینی پیدا می کنند اما این حضور نباید معطوف به اشتغال در کارهای دولتی بشود و یا مشاغل به اصطلاح پشت میزی مطالبه شود، از سوی دیگر شان و کرامت زنانه بانوان ایرانی هم باید در انتخاب شغل لحاظ شود.

با در نظر گرفتن شرایطی از این دست، معاونت امور زن و خانواده ریاست جمهوری به عنوان بزرگترین متولی موضوعات و مطالبات زنان در کشور، طی صحبت های اخیر رئیس جدید خود، معصومه ابتکار، راه حل رفع مشکلات اقتصادی را حضور زنان در عرصه اقتصادی دانسته اما راه حل خود را مطالبه در دستیابی به 30 درصد از پست های مدیریتی می داند و بزرگترین مطالبه ی این معاونت معطوف به این اقدام شده است.

با حساب به اصطلاح سرانگشتی می توان دریافت که میزان زنان فارغ التحصیل و جویای کار به میزان مشاغل اداری دولتی و نیمه دولتی تناسبی ندارد و از سوی دیگر چه حجمی از زنان علاقمند به کار تمام وقت هستند و حاضرند زمان لازم برای خانواده را به بهانه حضور اقتصادی و کم شدن فشار مالی خانواده به شغل های کم درآمد و سخت تشویق کرد؟

تشویق به کارآفرینی زنان در مشاغلی که نیاز چندانی به خارج شدن از خانه ندارد و با روحیات لطیف زنانه هم سنخیت دارد می تواند اکثر زنان را با کمترین آسیب به سمت تولید سوق بدهد، همچنین ایجاد زمینه هایی برای بازار فروش محصولات آنان که یکی از نقاط ضعف مشاغل این چنینی است زمینه تشویق حضور موثر را فراهم می کند.

تشویق به یادگیری فنون و هنرها مثال هایی از یادگیری فنون و هنرهایی مانند چرم دوزی، خیاطی و بافتنی ها، آرایشگری برای زنان و ... استفاده در مصارف خانواده، به عنوان هدیه به دیگران و یا فروش راه کارهای دیگر کارآفرینی زنان در سطح خرد محسوب می شود که بهتر است این معاونت در پیگیری های خود این مطالبات را هم در نظر بگیرد.

در کنار آن اگر بعضی از مواد غذایی مورد نیاز خانواده توسط خود زنان تولید شود، با محاسبه مختصر در خصوص ارزش مولدی خانگی زن در خانه ارزش این فعالیت در حد درآمدزایی بیشتر است.

در کنار این می توان به فعالیت های غیردرآمدزا نیز اشاره کرد که دارای ارزش اقتصادی هستند اما برای خود فرد درآمد مادی ندارد مانند فعالیت های آموزشی فرهنگی در مسجد، بسیج، مراکز فرهنگی و یا فعالیت های جمعی خیریه ها مانند جمع آوری البسه و پخت غذا برای نیازمندان از دیگر فعالیت های اقتصادی موثری است که لازم است مسئولان به این موارد هم توجه داشته باشند و با ایجاد زمینه های فرهنگی و اقتصادی زمینه گسترش این فعالیت ها را در جامعه اسلامی و متناسب با کرامت آن ها فراهم می کند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار