31. ارديبهشت 1399 - 10:19   |   کد مطلب: 7767
در گفت وگو با دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی بررسی شد
اشتغال زنان ایرانی؛ اجبار یا انتخاب؟
دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی، گفت: اطلاق کردن «اجباری» به وضعیت اشتغال زنان از سوی خانم مولاوردی یک شعار در آستانه انتخابات است و اگر برای حل مشکلات مالی زنان و خانواده‌ها به دنبال چاره‌جویی هستند، با بسترسازی ایجاد شغل برای مردان، زنان را از هرگونه نیاز به اشتغال اجباری آسوده سازند.
اشتغال زنان ایرانی؛ اجبار یا انتخاب؟

گفت وگو: فرشته میرزا

به گزارش طنین یاس، از سال‌ها پیش و زمانی‌که منورالفکران ایرانی چشم به اندیشه‌های مدرن غربی دوختند، موضوعاتی مانند تساوی حقوق زن و مرد به ایران کشانده شد و اکنون نیز با وجود اینکه خود زنان غربی از این نوع نگاه به ستوه آمده‌اند، هنوز جریان‌هایی در ایران دست از تساوی حقوق زن و مرد برنداشته و به دنبال تساوی تمامی شرایط اشتغال، فعالیت، درآمد و عملکرد این دو جنس هستند.

به دنبال ترویج همین سبک زندگی غربی در ایران، اگر در گذشته کدبانوگری و مادری مهم‌ترین و ارزشمندترین فعالیت زنان محسوب می‌شد، امروزه اوضاع را به گونه‌ای پیش برده‌اند که یک خانم حتماً به دنبال اشتغال در خارج از منزل و کسب درآمدِ مستقل از پدر و یا همسر خود باشد و بسیاری از دختران و زنان ما با وجود عدم نیاز مالی، حاضر هستند حتی در شغل‌های پایین‌تری مانند منشیگری با حداقل حقوق بپردازند، لیکن در جامعه به عنوان زنی مستقل شناخته شوند.

این نوع نگرش نسبت به اشتغال زنان، موجب شده که اغلب بانوان ایرانی، حتی بدون نیازمالی، تنها راه کسب موقعیت اجتماعی را در اشتغال ببینند و همین فرصت‌های شغلی اندکی را که در اختیار زنان هست را اشغال کنند؛ به‌صورتیکه زنان سرپرست خانوار و نیازمندان واقعی به اشتغال هم پاسوز آن‌ها شوند.

شهیندخت مولاوردی، معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور در دومین همایش ملی سلامت زنان در محیط کار گفت: امروزه اشتغال برای بسیاری از زنان یک انتخاب نیست، بلکه اجباری برای تامین زندگی خود یا یکی از اعضای خانواده است.

در همین راستا دکتر زهرا سجادی، پژوهشگر حوزه زنان در پاسخ به این پرسش خبرنگار طنین یاس که این اظهارات خانم مولاوردی تا چه میزان صحت دارد و در صورت وجود چنین مسئله‌ای چه راه‌کارهایی باید اتخاذ شود، گفت: در اسلام و قوانین کشورمان زنان هیچ وظیفه‌ای برای تأمین درآمد خود و خانواده ندارند و این مسئولیت به عهده پدر و سپس همسر آنان است. در اندیشه غربی «تشابه حقوق» و در اسلام «تساوی حقوق زن و مرد» وجود دارد و مسلماً غرب در این رابطه به حقوق زن‌ها ظلم کرده است؛ زیرا تفاوت‌های طبیعی و تکوینی زن و مرد را نادیده گرفته و منجر به بروز چالش‌های جدی در کانون خانواده‌های غربی شده است با این وجود عده‌ای در داخل به دنبال همین تشابه هستند.

دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی اظهار داشت: تحقیقات نشان می‌دهد که در جوامع صنعتی کارفرماها برای دادن دستمزد کمتر به کیفیت پایین شغلی هم اکتفا کرده و حاضرند زنان را به عرصه اشتغال بکشانند تا سود بهتری ببرند. کار زنان غربی در منزل به میزان یک سوم مجموع تولید سالانه یک اقتصاد مدرن ارزش دارد و در این جوامع این نوع از اشتغال زنان می‌تواند بین 25 تا 40 درصد ثروت داخلی کشورهای غربی را تامین کند. با این حال اغلب کارفرماها حاضر نیستند که زنان را در پست‌های حساس و مدیریتی جای بدهند و آن‌ها را در سیستم‌های پست و حتی شغل‌های خشن مانند کارهای نظامی و ارتش به‌کارگیری می‌کنند.

وی افزود: اطلاق کردن «اجباری» به وضعیت اشتغال زنان از سوی خانم مولاوردی یک شعار در آستانه انتخابات است و اگر ایشان و دیگر مسئولین دولتی برای حل مشکلات مالی زنان و خانواده‌ها به دنبال چاره‌جویی هستند، با بسترسازی برای ایجاد شغل برای مردان، زنان را از هرگونه نیاز به اشتغال اجباری با هدف تأمین مالی آسوده سازند.

سجادی با بیان اینکه اگر اشتغال در کشور اجباری برای تامین مالی محسوب می‌شود، پس فعالیت بسیاری از پزشکان،هنرمندان و دیگر اقشار جامعه که تنها با هدف خدمت‌رسانی و سپس انگیزه‌های مالی صورت می‌گیرد را چگونه توجیه می‌کنید، گفت: این اظهارات صحت ندارد و نمی‌توان گفت تمام زنان شاغل داعیه‌دار کسب درآمد هستند بلکه به‌خاطر نیاز جامعه خدمت‌رسانی می‌کنند.

دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بهتر است مسئولین دغدغه‌دار و دلسوز، پیش از مطرح کردن هرموضوع و اظهارنظری درباره اشتغال زنان، به‌جای شعارگرایی به دنبال احقاق حقوق زنان در مواردی نظیر منع کارهای شبانه زنان در فرودگاه‌ها، کارخانه‌ها و غیره، اجرایی شدن قانون افزایش مرخصی زایمان، مشکلات استخدام زنان و بازنشستگی آنان باشند.

وی افزود: کسانی‌که مدعی تامین منافع زنان هستند، به دنبال اجرایی شدن مصوبه مجلس در مورد مرخصی زایمان زنان باشند که لازمه پیگیری جدی است، درحالی‌که اکنون اوضاع به‌گونه ای پیش می‌رود که هر دستگاهی که بودجه اجرایی کردن این قانون را دارد، آن را انجام داده و اگر بودجه نداشت، از خیر آن می‌گذرد.

سجادی در پایان گفت: ما در اسلام کار کردن را افتخار می دانیم و کار محدود به بیرون از خانه نیست؛ در هرعرصه ای که جامعه به خانم‌ها نیاز دارد، می‌توانند حاضر شوند به شرطی‌که توانایی اداره منزل را هم‌زمان با کار بیرون داشته باشند و دولت هم تمهیداتی مانند دورکاری و کارهای پاره وقت و کارگاه‌های کوچک خانگی برای آنان تدبیر کند.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار