هواشناسی همدان
11. دى 1398 - 11:11   |   کد مطلب: 8097
یکی از مهمترین فاکتورهای سلامت زنان در طول بارداری رعایت تغذیه مناسب، به جا و صحیح است که باعث رشد مناسب جنین و سلامت بیشتر وی نیز می شود.
دانستنی هایی در رابطه با وزن گيري كافي در دوران بارداری

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان بهار در گفتگو اختصاصی با خبرنگار شبنم ها با اشاره به اهميت بهره‌مندي از تغذيه مناسب در دوران بارداري گفت:افزايش وزن در يک حاملگی طبيعی نتيجه يک فرآيند فيزيولوژيک است که جهت رشد جنين ومادر بصورت ويژه ای طراحی شده است که بيشتر اين افزايش وزن نتيجه حاصل بارداری که نوزاد است می باشد.

سپیده خاور غزلانی با بیان این مطلب که تغذیه مادر در دوران بارداری از جنبه های مختلفی قابل بررسی است گفت: وزن گیری کافی مادر در دوران بارداری یکی از نکات مهم دوران بارداری است و زن باردار باید متعادل بوده و از کم خوری یا پرخوری پرهیز کند.

وی با بیان اینکه وزن گيري ناكافي در دوران بارداری ممکن است موجب كاهش رشد جنين و تولد زودرس نوزاد شود گفت:بهتر است مادران باردار در این دوران حساس مراقب وزن خود باشند .

 

این كارشناس تغذيه در خصوص  زنان باردار لاغر و  يا افرادی در طول بارداري وزن گيري كافي نداشته اند توصيه اي غذايي را بیان کرد.

  1. افزايش تعداد و كالري  وعده هاي غذايي  .
  2. كالري وعده هاي غذايي را نيز با روش هاي زير افزايش دهيد:

 الف : با اضافه نمودن روغن زيتون ، روغن مايع ، كره و خامه به غذاي مصرفي   

 ب: افزودن شكر و يا عسل به شير و آبميوه هاي خانگي

  1. مصرف مربا ، شربتهاي خانگي و آبميوه هاي طبيعي شيرين شده در آخر وعده هاي غذايي( ناهار و شام )
  2. عدم مصرف مايعات ، ماست ، سبزي و سالاد بين غذا ، ( مصرف آنها را با آخر غذا موكول نماييد.)
  3. مصرف روزانه 4 ليوان شير يا ماست پرچربي.
  4. مصرف روزانه 4 عدد ميوه متوسط.
  5. مصرف سيب زميني سرخ شده و انواع ته چين ها همراه غذا.
  6. مصرف  نان سنگك در وعده هاي غذايي و نيز همراه برنج مصرفي.
  7. مصرف كوكو ، كتلت ، ماكاروني ، سالاد اولويه ، سالاد ماكاروني و فسنجان  و ... در طول هفته.
  8. عدم مصرف چاي يكساعت  قبل از غذا و 2 ساعت بعد از غذا.
  9. مصرف مغزها  به همراه ميوه يا ترجيحا آبميوه درميان وعده ها.
  10. چند نكته در خصوص مادران باردار دچار تهوع :

نكته 1 : به مادران باردار مذكور توصيه نماييد كه حدالامكان از خالي ماندن معده در طول روز  ، و همچنين  در طول شب خودداري نمايند.

نكته 2 : به آنان توصيه نماييد تا هنگام بهبودي از مصرف شير و چاي ، ادويه جات ، ترشي ، ميوهاي ترش و غذاهاي ترش خودداري نموده و به جاي شير فعلا از ماست شيرين استفاده نمايند.

نكته 3 : به آنان توصيه نماييد كه به همراه غذا از مصرف سوپ ، غذاهاي آبكي  و نيز نوشيدن آب و مايعات خودداري نمايند.

 

توصيه هاي غذايي در زنان باردار چاق يا زنانيكه در طول بارداري اضافه وزن ناگهاني داشته اند:

1. افزايش تعداد وعده هاي غذايي با حجم  و كالري كم .

2.كالري وعده هاي غذايي را با روش هاي زير  كاهش دهيد:

الف: از افزودن هر نوع روغن به غذاي در حال پخت خودداري نماييد.( همه غذاها به صورت آبپز ، بخارپز و كبابي مصرف شود)

ب: از مصرف لبنيات پرچرب خودداري نماييد

ج : از مصرف قند و شكر ، شيريني و شكلات ، مربا ، نوشابه و انواع ابميوه هاي صنعتي ،كيك و كلوچه ، بيسكويتها و...... خودداري نماييد

د) از مصرف غذاهاي سرخ شده ( كوكو و كتلت ) ، انواع ته چين ها ، لبنيات و گوشتهاي چرب ، چيپس و پفك ، دنبه ، كره و خامه ، سس مايونز ، كله پاچه ، سوسيس كالباس و همبرگر خودداري نماييد.

3. مصرف 3 ليوان شير و يا ماست كم چرب در طول روز.

4. مصرف 3 عدد ميوه متوسط در طول روز.

5. در صورت نداشتن ممنوعيت پزشكي ، پياده روي به مدت 1 ساعت در روز با سرعت كم ، اما مداوم و همرا ه تنفس عميق.

6. عدم مصرف چاي يكساعت  قبل از غذا و 2 ساعت بعد از غذا.

7. عدم مصرف ترشي و مواد غذايي ترش همراه غذا.

8. در طول روز فقط در يكي از وعده ها از برنج استفاده نماييد ( ترجيحا در وعده ناهار)

9. استفاده از موارد 3 و 4 و نيز سبزيجات تازه مثل : كاهو ، كلم ، هويج ، خيار و گوجه فرنگي و.... در وعده ها و ميان وعده ها.

10. مصرف گوشتهاي كم چربي در هر 2 وعده ناهار و شام.

11. عدم مصرف سيب زميني سرخ شده و انواع ته چين ها همراه غذا.

12. مصرف حبوبات پخته همراه غذا                                                                                                                                                          

انتهای پیام/

دیدگاه شما