23. بهمن 1399 - 18:14   |   کد مطلب: 11284
یک پژوهشگر طب سنتی تشریح کرد:
شناخت کیفیت سردی و گرمی بدن از نگاه طب سنتی
یک پژوهشگر طب سنتی شناخت کیفیت سردی و گرمی بدن از نگاه طب سنتی را تشریح کرد.

به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم : سید مهدی میرغضنفری درباره کیفیت سردی و گرمی اظهار داشت: گرمی کیفیتی است که ایجاد حرکت و جنب و جوش کرده، منجر به فاصله گرفتن اجزای جسم می‌شوند مثل حرارتی که آب را به بخار تبدیل می‌کند.

به‌گفته وی گرم‌مزاجان نیز، پرجنب‌وجوش‌تر و برون‌گراتر بوده، میزان و سرعت حرکات و کلامشان بالاست؛ مصرف گرمی‌جات (مثلاً فلفل) نیز ایجاد کننده این حالات هستند.

این پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: سردی کیفیتی است که حالت سکون و سکوت، رکود، انجماد و متراکم شدن اجزای جسم را ایجاد می‌کند، مثل یخ زدن آب. سردمزاجان نیز به‌نسبت، کم‌تحرک‌تر، کندتر، درون‌گراتر و آرام یا صبورتر بوده؛ مصرف سردی‌جات (مثلاً ماست) این حالات را تشدید می‌کند.

میرغضنفری افزود: خشکی کیفیتی است که به اجسام و پدیده‌ها ثبات و شکل می‌دهد و معمولاً با چروکیدگی، جمع شدن و لاغری همراه است، مثل خشک شدن ترکه تازه چیده شده از درخت یا خشک شدن میوه‌های تر.

وی بیان داشت: افراد خشک‌مزاج نیز دارای بدن‌های لاغر، اسکلت محکم، پوست چین و چروک‌دار خشک و اعتقادات راسخ غیر قابل تغییر هستند, مصرف مواد خشک کننده (مثل نمک، سرکه، فلفل) این حالات را تشدید می‌کنند.

این پژوهشگر طب سنتی اضافه کرد: تری کیفیتی است که حالت انعطاف پذیری، سیالیت، روانی و معمولاً حجم‌دهی را در اجسام و پدیده‌ها ایجاد می‌کند، مانند تبدیل خاک به گل کوزه‌گری.

میرغضنفری یادآور شد: افراد با مزاج تر، معمولاً چاق بوده، بدن‌های نرم داشته، روحیات انعطاف پذیری دارند و ناملایمات و برخوردهای مختلف را به‌خوبی تحمل می‌کنند. مصرف رطوبت‌بخش‌های خوراکی (مثل مرکبات، لبنیات، کاهو) یا موضعی (مثل روغن بنفشه یا بادام شیرین) نیز منجر به بروز همین حالات در جسم و روان می‌شود.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار