27. آبان 1399 - 14:58   |   کد مطلب: 11730
یک دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی تشریح کرد
نگاهی به پُرفشاری خون و کنترل آن با مصرف فرآورده غذایی طب سنتی
یک دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پُرفشاری خون و تاثیر فرآورده غذایی مبتنی بر طب سنتی ایران بر کنترل آن را تشریح کرد.

به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم : حمیده ناقدی باغدار درباره پرفشاری خون و تاثیر فرآورده غذایی مبتنی بر طب سنتی ایران بر کنترل آن اظهار داشت: پُرفشاری خون یک عامل خطر مهم شناخته شده بیماری‌های قلبی عروقی است که امروزه یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان است.

به گفته وی پُرفشاری خون سیستمیک، علامتی از یک پاتوفیزیولوژی زمینه‌ای قابل اصلاح است که در صورت عدم اصلاح آن، می‌تواند منجر به پیشرفت بیماری و افزایش خطر سکته قلبی، مغزی و به خصوص نارسایی کلیوی در سالیان بعد زندگی می‌شود.

این دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: مهمترین عامل شناخته شده امروزی پُرفشاری خون، افزایش حجم داخل عروقی است. در طب سنتی ایران نیز اسباب و علل متعددی برای ایجاد پرفشاری خون مطرح شده است.

ناقدی باغداری افزود: یکی از مهم‌ترین این عوامل تغییرات حجم داخل عروقی به صورت کمی و کیفی است که می‌تواند به علت امتلا به حسب اوعیه (تغییر کمی)، امتلا به حسب قوه (تغییر کیفی) و امتلا ریحی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اسباب و علل پُرفشاری خون در طب سنتی، راه کارهای متعددی برای درمان وجود دارد که یکی از این را‌ه‌ها استفاده از رژیم غذایی است، لذا با درنظر گرفتن مبانی این طب می‌توان فرآورده‌های مبتنی بر مفردات غذایی و یا غذا دارویی با اجزایی که بعضاً نقش "داروغذایی" داشته باشند را طراحی کرد که ارزان، در دسترس و قابل استفاده در رژیم غذایی عموم مردم است و در کنار سایر درمان‌ها به کنترل بیماری آن ها کمک کند.

این دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: به افزایش حجم داخلی عروقی که خود می‌تواند ناشی از مصرف زیاد موادعذایی و یا احتباس آب در اخلاط لزج موجود در داخل عروق باشد، ترکیبی انتخاب شد که بتواند مکانیسم‌هایی هم چون تلطیف و تقطیع را دارا بوده و با ایجاد تفتیح و تحلیل، به تعادل خلطی و تنظیم فشار خون منجر شود.

طرز تهیه سوپی برای کاهش فشار خون بالا

ناقدی باغداری خاطرنشان کرد: در نهایت دستور تهیه سوپی برای افراد با فشار خون بالا دست پیدا کردیم, با اجزای جو، کرفس، هویج، پیلز، گشنیز، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین، زرشک و روغن زیتون با مقدار مصرف روزانه 300 گرم که مصرف آن به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار