29. آذر 1395 - 13:07   |   کد مطلب: 14311
حقیت را گفتن و صداقت آرامش بیشتری را به دنبال دارد و دروغ گویی موجب ایجاد تنش می شود، اولین اقدام در زندگی مشترک این است که از بروز رفتارهای کذب در زندگی پیشگیری کنیم.
زندگی مشترک,شبنم همدان,دروغگوئی,زوجین,صداقت,شیوع دروغ گویی,shabnamha.ir,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : صداقت در زندگی مشترک، ارائه اطلاعات صحیح از فعالیت‌ های روزانه و و آینده زوجین است. روانشناسان معتقدند سنخیت داشتن یا آن چه به آن سازگاری زن و شوهر گفته می شود بستگی تام و تمامی با صداقت زوج ‌ها با یکدیگر دارد.

اطلاعات دروغی که زن یا شوهر به هم می‌ دهند سازگاری موفق یا تطبیق مناسب آن ها را کم می ‌کند و به این ترتیب، امکان یافتن یک راه‌ حل معقول و اتخاذ تصمیم‌ های هوشمندانه در زندگی زناشویی از بین می ‌رود و زن و شوهر از این که بتوانند در کنار هم شاد و سعادتمند باشند؛ محروم می شوند.

* فقدان مهارت های ارتباطی افراد و شیوع دروغ گویی

مجتبی ناجی، کارشناس مسائل اجتماعی در این زمینه عنوان کرد: در زندگی زمانی که مدیریت زمان نداریم بهتر است قول زمان ندهیم تا این رویه عادت نشود، گاهی اوقات به خاطر فقدان مهارت های ارتباطی افراد روی به دروغ گفتن می آورند که ممکن است این کار در کوتاه مدت جواب دهد اما در دراز مدت مشکلاتی را به دنبال دارد.

وی افزود: دروغ گفتن هیچ دلیل منطقی ندارد، انسان باید بپذیرد وقتی دروغ افشا شد و طرف مقابل پی به دروغ برد بهترین کار این است که واقعیت را بپذیریم و به آن اقرار کنیم، سپس از تکرار و مداومت خطا پیشگیری کنیم.

کارشناس مسائل اجتماعی تاکید کرد: این حرکت اولین قدم در برخورد با دروغ است و از تکرار دروغ در موقعیت های بعدی جلوگیری کرده و موجب افزایش اعتماد طرفین می شود پس اولین اقدام این است که از خطایی که از ما سر زده است جلوگیری کنیم و در خطایی که طرف مقابل به آن حساس شده، تلاش کنیم در آن زمینه واقعیت ها را بگوییم.

وی بیان کرد: دومین حرکت ریشه یابی موارد است یعنی علت دروغ گفتن ها و کتمان واقعیت را بدانیم، ممکن است علت این کتمان موارد متفاوتی باشد، بعضی از اشخاص در خطایی که از آنها سر زده است برای سر پوش گذاشتن بر روی خطا مرتکب دروغ گفتن می شوند و ممکن است بعضی افراد به دلیل تشخیص طلبی این کار را انجام دهند و برخی برای کسب و تقویت عزت نفس شان اینکار را می کنند، به ویژه این امر را در بین بچه ها زیاد می بینیم که در مدرسه در جمع همکلاسی هایشان می گویند که ما فلان چیز را داریم و یا فلان مسافرت را رفتیم، در حالی واقعیت ندارد، درحقیقت می خواهند با بیان رویاهای خودشان که واقعی نیستند جایگاه خود را در نزد دوستانشان بالاتر ببرند.

* دروغگویی عدم مسئولیت پذیری است

دروغگویی از صفات ناپسند اخلاقی که متاسفانه در بین اشخاص وجود دارد، دروغگویی عدم مسئولیت پذیری است و وجود این صفت در زندگی زوجین اعتماد آنها را نسبت به یکدیگر از بین می برد، زمانی که فرد اشتباهی مانند دروغ گفتن را مرتکب شود باید تمام سعی خود را به کار گیرد تا اعتماد طرف مقابل خود را مجددا جلب کند.

ناجی اذعان کرد: ممکن است بعضی از زوجین جوان برای اینکه موقعیت خودشان را نزد همسرشان ارتقا دهند دست به دروغ گفتن بزنند، یعنی در زمینه های ویژگی های خانواده و توانایی هایشان یک مقدار اغراق آمیز صحبت کنند، البته غیر واقعی بودن این امر در دراز مدت مشخص می شود و دیگر نمی توانند پنهان کاری کنند.

وی درباره نکات کلیدی زندگی مشترک تاکید کرد: یکی از نکات کلیدی و پایه که وابسته به زندگی مشترک زوجین می شود و پایه و اساس زندگی مشترک بر مبنای آن گذاشته می شود این است که آنها نباید دروغ بگویند بلکه باید بدانند وقوع چنین عملی ضربه زیادی به زندگی مشترک خواهد زد و ضرورت دارد که به این موضوع با حساسیت بیشتری نگاه کنیم.

وی ادامه داد: بهترین راه حل برای همه خواسته ها و مطالبه ها در زندگی مشترک گفتگو کردن است، زوجین این موضوع را در زندگی مشترک مطرح کنند و به حل مسائل بپردازند.

کارشناس مسائل اجتماعی اضافه کرد: گاهی اوقات مقاومت و موضع گیری در مقابل افرادی که لجبازی می کنند پیش می آید و این حرکت موجب می شود که به شیوع لجبازی ها دامن بزنند، لذا باید با تغییر رویکرد به سمت ملایمت، مدارا کردن و انعطاف پذیری پیش بروند تا ببینند که این رویکرد پاسخگو است و در صورتی که جواب نداد باید وارد فرایند مشاوره شوند.

وی تاکید کرد: هنگامی که اشخاص دروغ می گویند، آرامش خود را به هم می زنند، با دروغ گفتن فعل و انفعالاتی شیمیایی در درون اشخاص اتفاق می افتد که برای بدن و سلامتی او مضر است، بنابراین آدم های دروغ گو همواره سراسیمه و در حال تنش، اضطراب و استرس هستند و بنابراین در این صورت همسرشان متوجه حالت غیرکلامی این افراد می شوند.

* کارکردهای صداقت در زندگی

صداقت دو کارکرد مهم در زندگی مشترک دارد؛ اول اینکه امکان سازگاری زن و شوهر را فراهم می‌ آورد و دوم اینکه فرصت شادکامی و سعادتمندی را به زن و شوهر می ‌دهد.

صداقت موجب می ‌شود در صورتی که زن یا شوهر اگر در مورد مسئله‌ای تفاهم ندارند با طرح صادقانه آن در پی حل و برطرف ‌کردنش برآیند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: صداقت در زندگی مشترک اهمیت زیادی دارد، لازم است که زوجین از دروغ بپرهیزند و صداقت را در دستور کار قرار دهند، لذا باید بدانیم که حرف حق ممکن است در کوتاه مدت خوشایند نباشد، ولی ممکن است در ماه ها و سال های بعد اشخاص از گفتن حرف حق شان و مبنا قرار دادن صداقت و امتناع از دروغ گویی بسیار خرسند باشند.

وی ابراز کرد: زوجین باید صداقت را در زندگی مشترک شان محور و مبنا قرار دهند چرا که دروغ گویی تسلسل ایجاد می کند و همین امر موجب بی اعتمادی در زندگی می شود که به به بهداشت روانی خانواده ضربه زیادی را وارد می کند، پس بعد از اتفاق افتادن عمل دروغ بهترین کار، گفتگو کردن است.

ناجی بیان کرد: گاهی اوقات باید ظرفیت خودمان را در زندگی بالا ببریم و علاوه برآن، گنجایش دیگر اشخاص را در نظر بگیریم و سعی کنیم در برخورد با اطرافیان ظرفیت سازی کنیم.

وی اذعان کرد: خانواده نهاد اجتماعی است و افراد باید گنجایش خود را بالا ببرند و با صبوری کردن از ایجاد تنش، عدم صداقت و پنهان کاری در زندگی مشترک دوری کنند و بدانند گفتگو کردن بسیاری از مشکلات را حل می کند.

به گفته این مشاور؛ حقیت را گفتن و صداقت داشتن آرامش بیشتری را به دنبال دارد و دروغ گویی موجب ایجاد تنش می شود، پس اولین اقدام در زندگی مشترک این است که از بروز رفتارهای کذب در زندگی پیشگیری کنیم؛ ظرفیت سازی ها انجام گیرد و در این صورت سوءتعبیرها برطرف می شوند، باید خواسته هایمان واقع بینانه باشند تا از رفتارهای کذب و دروغ گفتن پرهیز کنیم و علاوه بر این با جایگزینی افکار مثبت از بروز افکار منفی پیشگیری کنیم و واقف باشیم که دروغ گفتن والدین به فرزندان هم انتقال می یابد.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار