1. دى 1395 - 21:19   |   کد مطلب: 14357
معاون بررسی های استراتژیک معاونت امور زنان:
نبود نگاه متوازن،مانعی در حل مسایل زنان است
معاون بررسی های استراتژیک معاونت امور زنان و خانواده گفت: یکی از دلایل اینکه هنوز برای حل مسائل زنان با موانعی رو به رو هستیم این است که نگاه متوازنی نسبت به برنامه ریزی در حوزه تصمیم گیری وجود ندارد.
زنان,معاونت زنان,شبنم همدان,حل مسائل زنان,shabnamha.ir,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا : سوسن باستانی در نشست زنان مسلمانان و چالش های امروز و فردا که در دانشگاه  (س) برگزار شد، با اشاره به مسایل زنان اظهارکرد: اغلب مواقع مردان به علت ناآگاهی نسبت به مشکلات زنان نمی توانند به همگرایی جهت برنامه ریزی و قانون گذاری برسند از سویی دیگر زنان در شوراهای تصمیم گیری حضور ندارند و این مساله ای مهم است.

وی با اشاره به قدمت 15 ساله رشته مطالعات  زنان در ایران گفت: این رشته در طول این سال ها با افت و خیزهای فراوانی رو به رو بوده است و ما می توانیم با ایجاد پیوند بین دانشگاه هایی که در ایران و خارج از ایران در این رشته فعال هستند موجب تغییرات مثبتی شویم.

باستانی با اشاره به اهمیت حوزه آموزش برای ارتقاء سطح اگاهی جامعه گفت : معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در سالهای اخیر اهتمام ویژه ای را نسبت به آموزش دختران داشته است چراکه آموزش دختران و تربیت نسلی فرهیخته موجب شکل گیری خانواده های آگاه می شود  بنابراین باید آموزش را به درون خانواده ها برد و این کار موجب کاهش آسیب های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده می شود .

عابد: نقش زنان در تقریب مذاهب مهم است

در این نشست لیزا عابد- استاد دانشگاه وین- با تاکید برنقش زنان مسلمان درمدیریت چالش‌های پیش رو به الگوی زن مسلمان ایرانی اشاره کرد و گفت: آگاهی در مورد تغییراتی که در جهان امروز و کشورهای شرق میانه رخ می دهد، می تواند به دستیابی به راههای مقابله با چالش های پیش روی زنان مسلمان کمک کند که در این راستا الگوی زن مسلمان ایرانی و روش زندگی او بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به نقش رسانه های غربی در ارائه چهره ای غیرواقعی و خشن از اسلام : ما در غرب با مشکلات فراوانی مواجه هستیم. اسلام هراسی در اشکال گوناگون آن ترویج می شود و متاسفانه رسانه ها برای نشان دادن چهره غیر واقعی از اسلام در تلاش هستند با استفاده از رسانه های ارزان و رایگان تاثیرات فراوانی را بر افکار عمومی بگذارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به حجاب به عنوان یکی از چالش های زنان خارج از ایران اظهارکرد: بسیاری از زنان شغل خود را از دست می دهند و یا به دلیل رعایت حجاب خود مجبور هستند که از ادامه تحصیل خودداری کنند. اگر چه در این کشورها دموکراسی حاکم است و امکان شکایت برای زنان محجبه وجود دارد اما اثبات اینکه یک زن به دلیل حجاب خود از کار اخراج شده، کار بسیار سختی است و عموما شرکت ها از ادله دیگری برای اخراج زنان محجبه استفاده می کنند تا جریمه نشوند.

عابد با اشاره به نقش زن مسلمان در انتقال فرهنگ عمومی و ارائه چهره واقعی اسلام گفت : زنان در خارج از ایران در فعالیت هایی مانند انجمن های اسلامی که نگاهی علمی به دین دارند بسیار فعال هستند به نحوی که اگر زنان را از این گروه ها حذف کنیم در عمل این انجمن ها کارآیی ندارند. از دیگر روش هایی که زنان می توانند از آن بهره مند شوند تدریس است.تدریس در مکاتب عالی، مدارس و دانشگاه ها می تواند تنها برای قشر کودکان و جوانان محدود نشود و این نوع از تدریس ها در بین بزرگسالان هم وجود دارد، از طرف دیگر زنان با انتقال مفاهیم در خانواده هم می توانند رسالتی بی نظیر را به انجام رسانند.

وی با اشاره به موضوع گفتمان بین ادیان و مساله تقریب مذاهب گفت: گفت و گوی بین ادیان یکی از برنامه های ما در خارج از ایران است و سالانه از پنج کشور دور هم جمع می شویم . افرادی در سال گذشته از کشورهای اتریش، آلمان، هلند، لیبی و ترکیه در این نشست شرکت کردند.

عابد با بیان اینکه وحدت یکی از مهم ترین چالش های مهم در زندگی مسلمانان است،اظهارکرد: حدود 45 سال گذشته وقتی من به اسلام روی آوردم هیچ گاه حرفی از تفاوت های میان شیعه و سنی نبود اما بعد از وقوع جنگ ها، تضادها بین شیعه و سنی افزایش پیدا کرده است. این موضوع اگر چه کوچک به نظر می رسد اما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تقریب مذاهب بدون علم، آگاهی و اجتهاد ممکن نیست و اجتهاد هم از طریق علم ممکن است بنابراین آگاهی نسبت به مفاهیم قرآنی و احادیث شریف برای زنان از اولویت زیادی برخوردار است که برای تحقق این مهم باید زنان نیز بتوانند به اجتهاد برسند و نظرات و تفاسیر زنان در این حوزه توسط علما پذیرفته شود البته افرادی مانند بانو امین در این زمینه نشان دادند که زنان می توانند به این درجه از اجتهاد و تسلط دست پیدا کنند.

عابد در ادامه گفت: مساله تقریب مذاهب به درستی می تواند از مسیر زنان صورت بگیرد که این اتفاق در حال حاضر نه تنها در غرب بلکه در بسیاری از شهرهای مرزی ایران در حال انجام شدن است و ارتباط بین سنی و شیعه از طریق تربیت صحیح و ارتباط صحیح ممکن شده است.

وی با اشاره به زندگی حضرت زهرا(س) به عنوان الگویی برای بانوان جهان اسلام اشاره کرد: اگر چه چالش هایی که ایشان در دوران زندگی خود با آن مواجه بودند با چالش های امروز زنان متفاوت است اما از آنجا که ایشان در دوران کوتاه عمر خود با مشکلات زیادی مقابله کردند می توان از ایشان به عنوان برترین رسانه برای زنان نام برد.
وی همچنین با اشاره به موضوع عدالت جنسیتی و جایگاه آن در احقاق حقوق زنان گفت : مساله ی عدالت جنسیتی یکی از موضوعات مهمی است که من در تدریس خودم برای دانشجویان همواره به آن توجه می کنم. کوشش می کنم واقعیت ها را از تئوریهای اسلامی نشان دهم که زنان بتوانند در فعالیت های اجتماعی خود از آنان استفاده کنند.

عابد با بیان اینکه نگاه به زنان در دانشگاه های خارج از ایران، نگاهی سکولار است،اظهارکرد: در سال 1960 کوشش های زیادی برای حقوق زنان انجام می شد اما در حال حاضر این نگاه تغییر کرده است و جنسیت یه امر مصنوعی تلقی می شود. انسان وقتی به دنیا می آید نقش اجتماعی خود را می گیرد اما در حال حاضر آنها در غرب می خواهند تمامی تفاوت هار ا از بین ببرند و این مساله باعث به خطر افتادن هویت زنان می شود.
وی درباره دشواری های رعایت حجاب درکشورهای اروپایی،ضمن تأکید براصل حجاب ونماد بودن آن برای زنان مسلمان،به بومی‌سازی حجاب درآن کشورها توسط مسلمانان اشاره کردوگفت: سعی می‌کنیم به‌نحوی حجاب داشته باشیم که خیلی مغایرباهنجارهای اجتماع نباشد. هرچندمشکلاتی وجوددارد،مثل معلمان ترکیه‌ای که مجبوربودندباکلاه‌گیس سرکاربروند تا هم حجاب داشته باشند وهم شغل خود راازدست ندهند.

به گزارش ایسنا،درادامه این نشست کبری روشنفکر- دبیر کارگروه مشارکت‌ سیاسی- اجتماعی معاونت امور زنان- به تلاش برای همکاری وهم‌افزایی گروه‌های مطالعات زنان اشاره کرد وگفت: گروه‌های مطالعات زنان دانشگاه‌های مختلف ایران به اتحاد وانسجام نیاز اساسی دارند.

آشتیانی :  رسانه های غربی چهره منفعلی از اسلام ارایه می دهند

زهره آشتیانی - دبیرکارگروه رسانه معاونت زنان- نیز در این نشست با اشاره به نقش رسانه در بازنمایی هویت زن مسلمان گفت : آنچه رسانه های غربی از چهره زن مسلمان ارائه می کند کاملا در تضاد با واقعیت موجود است ، چرا که معمولا چهره زن مسلمان منفعل نشان داده می شود و چراکه رسانه های غربی نگاه ابزاری به زنان دارند.

وی  به نقش زن مسلمان در کاهش خشونت اشاره و اظهارکرد : علی رغم انکه رسانه های غربی در تلاش هستند تا چهره ای خشن از اسلام ارائه دهند ، زنان مسلمان نقش مهمی در انتقال فرهنگ عمومی دارند و می توانند الگوی احیای ارزشهای دینی و اسلامی در دنیا باشند و چهره رحمانی دین اسلام را به همگان معرفی کنند و نقش مهمی در گفت و گوی ادیان داشته باشند .

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار